Kouvolan seurakunta täyttää 100 vuotta

Kouvolan seurakunnan juhlavuosi on täynnä tapahtumia. Ensimmäisenä starttaa Kahvia ja kuvia -tallennesarja Keskuskirkossa.

Kirkon puna-valkoinen alttaritaulu.

Kouvolan seurakunnan juhlavuoden moni tilaisuus järjestetään Keskuskirkossa. Kuva: Kouvolan kameraseura

Kouvolan seurakunta täyttää 100 vuotta vuonna 2022. Valtioneuvoston päätöksessä syyskuun 8. p:ltä 1921 kerrotaan, että ”Valkealan seurakuntaan kuuluva Kouvolan taajaväkisen yhdyskunnan alue muodostetaan Kouvola-nimiseksi kolmannen luokan kirkkoherrakunnaksi”. Kouvolan vs. kirkkoherraksi tuomiokapituli nimitti jumaluusopin kandidaatti Armas Aarnion.

Juhlavuoden aloittaa 1.1.2022 Keskuskirkon sanajumalanpalvelus, jossa haastatellaan saarnassa opetusneuvos Sakari Viinikaista ja pitkäaikaista luottamushenkilö Pentti Harjulaa

Kouvolan seurakunnan juhlavuoden kaikki tilaisuudet järjestetään aina vallitsevan koronatilanteen ja viranomaisohjeistuksen mukaisesti.

Kahvia ja kuvia -sarja sekä luennot johdattavat muistoihin ja seurakunnan historiaan

Uudenvuodenpäivänä alkaa Kahvia ja kuvia -tallennesarja Keskuskirkossa jumalanpalvelusten jälkeen. Videoita katsellaan kirkossa jumalanpalveluksen jälkeen nautittujen pystykahvien perään. Sarjaan on tallennettu vuosikymmenien varrella seurakunnan elämään vaikuttaneiden henkilöiden haastatteluja.

Sarjan aloittaa 1.1. Kerttu Wilska-Huhtinen, joka muistelee muun muassa partiotoiminnan ja päiväkerhon syntyaikoja Käpylässä. 2.1. kuullaan, miten Ilona Ahosen tie vei seurakuntatalo Beteliin tyttökerhoon ja myöhemmin seurakunnan lähetyssihteeriksi. Loppiaisena 6.1. ääneen pääsee tyttötyöntekijä Marja Ailama, jonka ensimmäinen koti sijaitsi Betelin ullakolla. Millaista oli tehdä työtä 1960-luvun Kouvolassa?

Tallennesarja jatkuu kevät- ja syyskaudella 2022. Tallenteita on mahdollista katsoa toivomusperiaatteella myös 27.5. järjestettävässä Kouvolan seurakunnan Avoimien ovien päivässä. Samana päivänä 27.5. klo 18 opetusneuvos Sakari Viinikainen luennoi Keskuskirkossa aiheesta ”Kouvolan seurakunta 100 vuotta”. Luento kuullaan uudestaan syksyllä Kansalaisopiston ja kirjastotoimen järjestämänä ja silloin kuullaan myös luennon toinen osa ”Kouvola 100 vuotta”.

Juhlavuosi näkyy Kouvolan seurakunnan tapahtumissa pitkin vuotta

Vuonna 2022 Kouvolan seurakunta järjestää monia juhlavuoteen liittyviä tapahtumia. Seurakunnan pitkäaikaisia työntekijöitä on mukana useissa juhlavuoden teemalla järjestetyissä tilaisuuksissa. Esimerkiksi Marja Ailamaa kuullaan Naisten aamukahveilla 12. helmikuuta klo 9 Maria-salissa teemalla ”Minä muistan -muistatko sinä?”

6.3. pidetään Palvelevan puhelimen 50-vuotisjuhlan jumalanpalvelus Keskuskirkossa, 20.3. asetetaan virkaansa Kouvolan seurakunnan 7. kirkkoherra Tuija Nuutinen, juhlavuoden kunniaksi julistetun kakkukilpailunLinkki avautuu uudessa välilehdessä voittajat julkistetaan helatorstaina 26.5. Keskuskirkon messun jälkeen Puistojuhlassa ja 22.9. lauletaan yhteislauluja sadan vuosikymmenen ajalta, jolloin paikalle tulevien toivotaan pukeutuvan eri vuosikymmenien asuihin.

Syksyllä Kouvolan seurakunta osallistuu Missio2022 -tapahtumiin ja 2.10. järjestetään koko juhlavuoden pääjuhla. Pääjuhlaa suunnitellaan Kouvolan keskustan aluetoimikunnan kanssa, sillä vuonna 2022 myös Kouvolan kunnan perustamisesta tulee kuluneeksi 100 vuotta.

Tapahtumat päivittyvät sivulle www.kouvolanseurakunnat.fi/kouvolansrk100Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Muista myös juhlavuoden kakkukilpailu - klikkaa lisätietoja tästä!Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-12-22 14:09:00.0