Yhdessä toimien luomakunnan parhaaksi

Kouvolan seurakuntayhtymä huomioi toiminnassaan ympäristönäkökohdat. Vastuun kantaminen luomakunnasta on osa kristillistä uskoa. Jumala lahjoittaa meille kaiken kauniin ympärillämme. Tämä herättää meissä kiitollisuuden, kunnioituksen ja halun pitää koko luomakunnan yhteisestä kodista, maapallosta, hyvää huolta.

Ekotapahtumia ympäri vuoden

Kouvolan seurakunnat huomioivat vuosittain kymmenen ekotapahtumaa: Ekopaasto, Earth Hour, Ylikulutuspäivä, Luomakunnan sunnuntai, metsäkirkot, Jätä auto paikoilleen -haaste, Energiansäästöviikko, Vastuuviikko, Reilun kaupan viikko, Älä osta mitään -päivä.

Olemme mukana ekotapahtumissa

Meillä on ympäristödiplomi

Kirkkohallitus on myöntänyt Kouvolan seurakuntayhtymälle ja seurakunnille Kirkon ympäristödiplomin vuosille 2023-2028. Ympäristödiplomin avulla toimintaa voidaan suunnitella mahdollisimman ympäristöystävälliseksi.

Kirkon ympäristödiplomin toteuttaminen edistää sekä ympäristön hyvinvointia että seurakuntien toimintaa. Hankkeen myötä seurakuntien ja yhtymän energiakulutus ja ruokahävikki pienenevät ja ostot järkevöityvät. Samalla lisätään lähialueiden palvelujen käyttöä kauempaa tulevien palveluiden sijasta.

Miten löytää kestävä elämäntapa?

Luomakunnasta huolta pitäminen on meille kritityille tärkeä asia. Kiitämme Jumalaa lahjoista, joita hän meille antaa, opettelemme kohtuullisuutta elämäntavoissamme ja kunnioitamme Jumalan luomaa, niin pientä kuin suurta.

Vinkkejä kestävään elämäntapaan:

• Jätä ostamatta, jos et välttämättä tarvitse.
  • Vähennä vaatteiden pesukertoja esim. poistamalla tahroja paikallisesti.
  • Villatuotteita kannattaa puhdistaa tuulettamalla.
  • Käytä ympäristömerkittyjen pesutuota tai siivoa/puhdista etikalla, soodalla ja sitruunalla.
  • Kerää biojätteet biojäteastiaan tai kompostoi.
  • Syö kotimaista kalaa, erityisesti särki- ja silakka-ateriat auttavat estämään järvien ja merien rehevöitymistä.
  • Syö kasvisruokapainotteisesti. Joka toinen ateria kasvisruokaa edistää myös terveyttä.
  • Pienennä ruokahävikkiä suunnittelmallisuudella ja käytä jäljelle jäänyttä ateria-aineksina.
  • Laita roskat jäteastiaan ja opasta lapsia jätteiden lajittelussa.
  • Kerää muovi- ja metalliroskia pois kaduilta ja maastosta ohimennessäsi, kun se on mahdollista (muista kuitenkin turvallisuus ja hygienia).
  • Istuta puita, rakenna hyönteishotelli tai linnunpönttöjä.
  • Mieti, voisitko antaa avustuksen Suomen Lähetysseuran tai KUAn metsänistutusprojekteihin tai muihin kestävän kehityksen projekteihin.

Syö kasvispainotteisesti - se edistää myös terveyttä.

Kirkon ympäristödiplomin logo
Ympäristödiplomin avulla seurakuntien toimintaa voidaan suunnitella mahdollisimman ympäristöystävälliseksi.