Rippikoulut Kuusankoskella ja Jaalassa

Rippikoulut 2024

Ilmoittautuminen rippikouluihin tapahtuu lomakkeella, jonka linkki tulee näkyviin syyskuussa. Vuonna 2024 15-vuotta täyttävät seurakunnan jäsenet saavat rippikouluista tiedon kotiin. Ilmoittautumisaika on 14.9.-3.10.2023. Rippikouluvaihtoehtoihin voit kuitenkin jo tutustua etukäteen rippikouluesitteen ja näiden sivujen avulla.

Kuusankosken ja Jaalan rippikouluesite

Rippikoulutietoa pähkinänkuoressa

Rippikoulu perustuu Jeesuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyynLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Matt. 28:18-20). Seurakunnan jäseniksi tullaan kasteessa ja rippikoulu on kasteopetusta. Useimmat on kastettu pian syntymän jälkeen ja siksi on tärkeää, että myöhemmin annetaan opetusta kristillisen uskon perusteista. Rippikoulussa nuori saa kristinuskon pohjalta rakennusaineita maailmankuvaansa sekä -katsomukseensa ja oppii näkemään uskon koko elämää kantavana voimana. Kukin ihminen muodostaa oman yksilöllisen maailmankuvansa kokemustensa ja aistihavaintojensa perusteella. Tästä johtuen maailmankuvat saattavat olla hyvinkin erilaisia. Maailmankatsomus sisältää maailmankuvan lisäksi myös henkilön arvomaailman. Rippikoulu toimiikin tärkeiden arvojen välittäjänä. Siellä korostetaan muun muassa kristillistä  lähimmäisenrakkauden periaatetta ja ihmisen vastuuta luonnon hyvinvoinnista.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon. Sana konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Siis: Jumala ja paikalla oleva seurakunta vahvistavat sinua rukoillen ja siunaten.

Konfirmaatiossa nuorelta kysytään: Tahdotko Jumalan armon avulla osoittaa tämän uskon elämässäsi? Eli pallo siirtyy nuorelle, juuri sinulle! Ei ole tiettyä kristityn mallia, ei tiettyjä portaita kiivettäväksi, jotta eläisi oikein kristittynä. Tarvitaan tahtoa ja Jumalan armo. Mitä uskon osoittaminen omassa elämässä voisi tarkoittaa, sinun kohdallasi? Näiltä sivuilta voit löytää joitakin tapoja kokoontua yhteen Kuusankosken seurakunnassa tai voit olla lähimmäinen toisille, rukoilla, kunnioittaa luomakuntaa ja kaikkea elävää.

Rippikoulu on tutkimusmatka elämän peruskysymyksiin. Sen aikana tutustutaan kristinuskon sisältöön, seurakuntaan ja sen toimintaan. Porukalla pohditaan mitä kristillinen usko, seurakunta ja Jumala voivat merkitä ihmisen elämässä.

Iltarippikoulu kokoontuu kerran viikossa. Leiririppikoulut aloittavat ryhmäkohtaiset kokoontumisensa vuodenvaihteessa. Keväällä on tutustumiskäyntejä mm. jumalanpalveluksiin ja muuhun seurakunnan toimintaan.

Rippikouluun tuleminen on täysin vapaaehtoista, mutta siihen kuuluu tietty sisältö ja ohjelma. Rippikoulun voit käydä aikaisintaan sinä vuonna, jona täytät 15 vuotta. Rippikoulu päättyy konfirmaatiotilaisuuteen, joka on myös vapaaehtoinen. Rippikoulun käytyäsi olet oikeutettu kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen. Konfirmoituna saat itsenäisesti osallistua ehtoollisen viettoon. Saat äänestää 16 -vuotiaana ja olla ehdokkaana kirkollisissa vaaleissa täytettyäsi 18 vuotta. Konfirmoituna saat myös toimia kastettavan kummina.

tennarit ja alba

Kouvolan seurakuntien yhteiset riparit 2024

Näille ripareille voi ilmoittautua nuoria kaikista Kouvolan seurakunnista

1. Yhteinen hiihtolomaripari: 25.2.-3.3. Puhjonrannassa, konf. 21.4. Kouvolan keskuskirkossa. Tämä leiri on tarkoitettu myös kaveriporukoille, jotka kuuluvat yhtymän eri seurakuntiin. Leirimaksu 130 €. Lisätiedot: Misa Lehtinen p. 040 558 2347.

2. Viron ripari: 3.–10.6. konf. 16.6. Kuusankosken kirkossa klo 10. Leiri järjestetään Virossa Kuressaaren seurakunnan alueella. Leirimaksu 410 €. Lisätiedot David Paski p. 040 775 4931

3. Sportti-taideripari: 18.-25.7. Puhjonrannassa, konf. 28.7. Sippolan kirkossa. Riparilla musaa, sporttia ja kuvista. Leirimaksu 150 €. Lisätiedot Johanna Pesonen, p. 040 513 0615

4. Yhteinen kesäripari: 18.-25.7. Puhjonrannassa, konf. 28.7. Kouvolan Keskuskirkossa. Tämä ripari on tarkoitettu erityisesti kaveriporukoille, jotka kuuluvat yhtymän eri seurakuntiin. Leirimaksu 130 €. Lisätiedot: Misa Lehtinen p. 040 558 2347.

5. Yhteinen pienryhmäripari: Koostuu yhteisesti sovituista kaupunkipäivistä keväällä 2024 ja mahdollisesti lyhyestä leirijaksosta. Tämä leiri on suunnattu nuorille, joille opiskelu tai toimiminen suuressa ryhmässä on haastavaa. Ryhmään otetaan 4–10 nuorta. Riparimaksu 100 €. Lisätiedot Mirva Lehtinen p. 040 545 7728.

6. Kehitysvammaistyön Pienryhmäripari: Tämä rippikoulu on tarkoitettu nuorille, joilla on kehitysvammadiagnoosi tai merkittäviä haasteita oppimisessa. Ryhmään otetaan 4–10 nuorta. Maksu 100 €. Lisätiedot ja ilmoittautuminen suoraan Tero Kajanderille, p. 040 088 0218.