Myllykosken kirkko

0406724409 Ylivahtimestari Mia Litmanen

0405217332 Vahtimestari Kati Porvari

Varaukset Anjalankosken seurakunnan seurakuntatoimiston kautta

Myllykosken kirkko on tiilikirkko Kouvolassa, Myllykoskella. Kirkossa järjestetään säännöllisesti jumalanpalveluksia, sekä lisäksi kasteita ja avioliittoon vihkimisiä.

Kirkkosalissa on kiinteät penkit n. 400 henkilölle. Tilassa on piano ja äänentoisto.

Vuonna 1929 perustettiin Myllykosken-Viialan pikkukirkkoyhdistys, jonka tavoitteena oli kirkon rakentaminen Myllykoskelle. Myllykosken merkittävä työllistäjä Yhtyneet paperitehtaat Oy tarjosi tontin ja rahoitti kirkon rakentamisen. Paperitehtaan hallituksen puheenjohtajan kenraali Rudolf Walden näki kirkon erääksi kaikkein keskeisimmistä yhteiskunnan kulmakivistä.

Arkkitehti W. G. Palmqvistin suunnittelema kirkko valmistui vuonna 1936. Kirkko on päätytornillinen, tiilestä muurattu pitkäkirkko, joka on rapattu valkoiseksi. Kirkon 45 metriä korkean tornin yläosa on tiilipintainen ja huippua koristaa Rudolf Waldenin toivomuksesta asetettu neonristi. Kirkossa on tiilikatto. Tornin huipun materiaalina on patinoitunut kupari. Kirkon sokkeli on graniittia.

Kirkkosali on mitoitettu noin 400 henkilölle ja siellä on kiinteät penkit. Alttari sijaitsee kirkkosalista erotetussa kuoriosassa, jonka lattiapinta on muutaman askelman kirkkosalia ylempänä. Alttaritaulun on maalannut taiteilija Martti Ranttila. Taiteilija Viktor Jansson on muotoillut alttaritaulun yläpuolella olevan ”Vapahtajaa ristillä” kuvaavan pronssisen veistoksen sekä sivuseinällä olevan Jeesusta ja Pietaria esittävän korkokuvan. Urkuparvella sijaitsevat alkuperäiset urut, joita Kangasalan urkurakentamo uusi vuonna 1985. Uruissa on 18 äänikertaa. Näihin koristeellisiin tyyliurkuihin on vaikuttanut pohjoiseurooppalainen barokkiperinne. Kirkon akustiikka sopivine jälkikaikuineen, toimii erinomaisena musiikin esittämispaikkana kuoroille sekä erilaisille musiikkiesityksille. Porrastettu alttarirakenne toimii esiintymiskorokkeena.

Kirkkosalin peruskorjaus toteutettiin 2007. Samassa yhteydessä kirkko sai uudet kirkkotekstiilit. Tekstiilit suunnitteli Johanna Pesonen ja toteutuksesta vastasi Atelje Solemnis.

Kirkkosalin lisäksi alkuperäiseen kirkkorakennukseen kuuluu pieni ja matala siipiosa, jossa on pieni kokoontumistila. Kirkkosalin ja kokoontumistilan välissä on liukuovet. Sakasti sijaitsee kuorin ja kokoontumistilan välissä.

Kirkon laajennusosa, Triadi, valmistui vuonna 2020. Laajennusosassa on seurakuntasali, keittiö ja tarjoilutila, lasten- ja nuorten kerhotilat sekä toimisto- ja kokoushuone. Laajennuksen on suunnitellut arkkitehti Paul Thynell.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc
Wifi
Valkokangas
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Kastemalja

ke 20.3. klo 18.00

Myllykosken kirkkokuoro

Tervetuloa laulamaan!
to 21.3. klo 18.00

Isä meidän rukouksen ilta Myllykoskella

Yhteiskristillinen tilaisuus, jonka keskiössä on rukous
su 24.3. klo 18.00

ma 25.3. klo 17.00

Hiljaisen viikon maanantain rukoushetki
ti 26.3. klo 17.00

Rukoushetki

Hiljaisen viikon tiistain rukoushetki.
ke 27.3. klo 17.00

Rukoushetki

Hiljaisen viikon keskiviikon hartaushetki.
ke 27.3. klo 18.00

Myllykosken kirkkokuoro