Podcast valottaa kirkon näkymätöntä työkenttää

Kuusankosken seurakunta julkaisee uuden podcastin Kirkon näkymättömissä töissä. Podcastin ensimmäinen jakso julkaistaan 19. lokakuuta. Seuraavat jaksot ilmestyvät viikon välein. Podcast ilmestyy Kouvolan seurakuntien Youtube-kanavalla, Google Podcast - ja Apple Podcast -sovelluksissa sekä sivustolla RRS.com. RRS-sivustolta on myös luettavissa jaksojen litteroinnit niille, joilla on kuulon kanssa haasteita. Klikkaa sivustolta jaksoa jonka haluat lukea ja sen jälkeen painiketta transscript. Linkki RSS-sivustolle: Kirkon näkymättömissä töissä | RSS.com

Podcastin jaksot - Kirkon näkymättömissä töissä

19.10. kirkkoherra Kimmo Ylikangas
26.10. suntio-vahtimestari Satu Kukkola
2.11. hautausmaan kausityöntekijä Jesse Haaraoja
9.11. lastenohjaaja Ulla Rostén-Lahti
16.11. toimistosihteeri Tarja Reijo
23.11. diakoni Leea Piirainen

Mitä töitä kirkosta löytyy?

Podcastin ideasta ja sisällöntuotannosta vastaa seurakuntapastori Satu Leino Kuusankosken seurakunnasta. Työparina hänellä on saman seurakunnan kanttori Risto Eskola, joka hoitaa podcastin teknisen toteutuksen.
– Idea syntyi kuunneltuani mielenkiintoisen kirkollisen podcastin Puhetta pelastuksesta. Ajattelin, että podcastin tekeminen on hyvä idea. Myös kanttori Risto innostui heti ja lupasi olla mukana podcastin toteutuksessa. Innoitusta sain myös Kouvolan seurakunnan kappalaisen Saara-Maria Jurvan tekemästä Youtube-blogista Kohtalona Kouvola. Minulle podcast oli luontevin valinta, koska ääneni sopii radioääneksi ja kameran edessä oloni on hieman vaivaantunut, Satu Leino kertoo.

Kaikkien työpanosta tarvitaan

– Halusin nostaa podcastissa esiin Kouvolan seurakuntayhtymän ja Kuusankosken seurakunnan työkenttää ja työntekijöitä. Kirkossa työskentelee lukemattomia ihmisiä, jotka mahdollistavat evankeliumista kertomisen omalla työpanoksellaan. Podcastin nimi Kirkon näkymättömissä töissä ei tarkoita sitä, että työtehtävät ovat kaikille näkymättömissä. Silti kirkon työntekijöistä tulevat mieleen ensiksi papit ja kanttorit. Kirkossa on kuitenkin useita työtehtäviä, joista tämä podcast nostaa esiin muutamia. Ilman näiden ihmisten työpanosta pappien ja kanttorien työt eivät sujuisi, Satu Leino huomauttaa.

Leino uskoo, että podcast voi kiinnostaa ketä tahansa, joka haluaa kuulla palasen siitä, mitä kaikkea osaamista ja palvelua kirkollisverolla saa ja mitä kirkko ja paikallinen seurakunta oikein tekevätkään.
– Mahdollisesta palautteesta ja kuulijoiden innostuksesta on kiinni, jatkuuko podcast uusin aihein ja jaksoin tulevaisuudessa, Satu Leino sanoo.

Satu Leino ja Risto Eskola kuvasssa mikin kanssa. Kuvan päällä on teksti: Kirkon näkymättömissä töissä.
Pappi Satu Leino vastaa podcastin ideasta ja sisällöntuotannosta, kanttori Risto Eskola teknisestä puolesta.
YouTube-video

Kysy lisää