Valkealan kirkon historiaa ja taidetta

Valkealan edellinen kirkko tuhoutui tulipalossa 13.11.1920. Seuraavana sunnuntana pappi toimitti jumalanpalveluksen palaneen kirkon porraskiveltä.

Kirkkopalon jälkeen kesti viisi vuotta, ennen kuin päästiin rakentamaan uutta kirkkoa. Seurakunnassa käytiin laajaa keskustelua - jota on kirkkoriidaksikin kutsuttu - uuden kirkon paikasta ja seurakunnan mahdollisesta jakamisesta. Seurakunnan neljäs kirkko rakennettiin lopulta samalle paikalle, missä kirkko on seissyt jo vuodesta 1631. Kirkko vihittiin käyttöönsä marianpäivänä 1927.

Kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Armas Lindgren ja Bertil Liljequist. Laastitetusta tiilestä rakennettu kirkko edustaa keskiaikaisvaikutteista pitkäkirkkotyyliä. Keskiaikaiseen tyyliin krusifiksi on kirkkosalin ja kuorin välissä kuvastamassa sitä, kuinka tie pelastukseen kulkee Kristuksen kautta.

Kirkossa on paljon katsottavaa niin lapselle kuin varttuneemmallekin, sillä ympäri kirkkoa on Antti Salmenlinnan koristemaalauksia Raamatun aiheista.

Kirkon alttaritaulu on A.G. Thitzin maalaama "Ristiltä otto" vuodelta 1819. Alttaritaulu maalattiin edelliseen "Aleksanterin kirkkoon", mutta poistettin sieltä rumana ja pahennusta herättävänä. Näin taulu säästyi edellisen kirkon tulipalolta. Nykyisin alttaritaulua pidetään taiteellisesti arvokkaana ja taulun kuva-aihe sopii kirkon keskiaikaiseen tyyliin.

Urkufasadit on rakennettu enkelin siipien muotoon. Nykyiset urut ovat Kangasalan urkutehtaan tuotantoa vuodelta 1977.