Kuolema voitettiin kuolemalla

Tämä viikko on nimeltään hiljainen viikko. Se huipentuu pitkäperjantaihin ja lopulta riemulliseen pääsiäisjuhlaan. Hiljainen viikko kätkee sisäänsä valtavan suuren murheen ja toisaalta valtavan suuren ilon.

Hiljainen viikko kertoo Jeesuksen kärsimyksistä, siitä miten Hän kärsi ristillä sovittaessaan maailman synnit. Samalla meitä muistutetaan, miten Kristus yhä tänäänkin kärsii yhdessä kaikkien yksinäisten, sairaiden, sodassa runneltujen ja kaikkien neuvottomien ja pelkäävien ihmisten kanssa.

Kristus kärsii ihmisten kanssa myös siksi, että me näkisimme ja täyttäisimme oman tehtävämme ja paikkamme tässä kärsivässä maailmassa.

Ellei meillä olisi hiljaista viikkoa, niin uskomme olisi hyvin erilaista. Se olisi hyvien, menestyneiden ja onnellisten ja uskossaan vahvojen ja varmojen ihmisten uskonto. Jos Jeesus olisi ollut vain mahtava toimintasankari, joka selviää naarmuitta vaikeimmistakin tilanteista, niin hän olisi meille tavallisille ihmisille etäinen. Mutta koska meillä on Vapahtaja, joka tietää, miten raskasta elämä voi olla, niin siksi Kristus tulee hyvin lähelle meitä.

Hiljaisella viikolla kuilu arkitodellisuuden ja uskon välillä häviää ja usko osoittautuu arkitodellisuudeksi. Kristinusko ei olekaan pelkkiä korulauseita, se ei ole tyhjää seremoniaa, vaan todellisuutta. Kristus ei ole läsnä ainoastaan elämän juhlahetkinä, ei ainoastaan silloin kun tunnen itseni tasapainoiseksi ja onnelliseksi, vaan hän on läsnä joka hetki.

Kristus ei kärsi ainoastaan meidän kanssamme, vaan ennen kaikkea Hän kärsii meidän puolestamme. Ja näin Hän avasi meille tien taivaaseen.

Pääsiäisen myötä Jeesus antaa elämäämme toivon, joka kantaa jopa yli kuoleman rajan. Hän on voittanut kuoleman kuolemallaan, ja on kanssamme joka hetki. Tästä syystä elämä on elämisen arvoinen. Maailmamme ei ole pimeä, kun Jeesus on siinä mukana. Tulevaisuus ei ole toivoton, koska Jeesus kulkee edellämme. Menneisyytemme ei ole syyttävä, koska Jeesuksen tähden saamme kaikki synnit anteeksi. Minäkään en ole toivoton tapaus, koska Jeesus on minunkin puolustajani ja ystäväni.

Kimmo Ylikangas
kirkkoherra