Riemuitkaa

Kirkkovuodessa pääsiäisen jälkeisillä sunnuntailla on latinankielisiä nimiä, jotka kertovat ylösnousemuksen tuomasta ilosta ja toivosta.  Tämän sunnuntain otsikko on jubilate, riemuitkaa.  Se tulee päivän psalmin antifonista: ”Kohota Jumalalle riemuhuuto, maa, riemuitkaa maan asukkaat”. (Psalmi 66: 1)

Sunnuntain suomenkielinen aihe on kuitenkin ”Jumalan kansan koti-ikävä”. Miten riemullinen psalmi ja koti-ikävä liittyvät toisiinsa? Selityksen siihen antaa päivän evankeliumiteksti Joh. 14:1-7. Se alkaa sanoilla: ”Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun”. Edellisessä raamatunkäännöksessä teksti alkoi sanoilla: ”Älköön sydämenne olko murheellinen.” Jeesus lohdutti opetuslapsiaan näillä sanoilla ennen kuolemaansa.

Johanneksen evankeliumin katkelmaa käytetään usein lohdutuksena siunauspuheessa.  Jeesus puhui Isän kodista, jossa on monta huonetta tai asuinsijaa. Hän valoi toivoa sureviin ja levottomiin seuraajiinsa: kaikki ei pääty tähän. Isän kodissa on tilaa.

Me tämän ajan Jeesuksen seuraajat voimme luottaa samaan lupaukseen.  Lupaukseen liittyy myös ehto, miten taivaaseen päästään. Jeesus sanoi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muutoin kuin minun kauttani.” Jeesus avasi tien Jumalan yhteyteen, taivaaseen. Hän kuoli meidän kaikkien puolesta ristillä ja nousi kuolleista, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä taivaan kodissa. Kaikki on jo valmista. Jeesuksen työ koskettaa kaikkia ihmisiä ja koko luomakuntaa. Siinä on aihetta iloon ja riemuun.

Elämässä ilo ja murhe vaihtelee. On helppoja aikoja ja on raskaita aikoja mutta jos uskomme Jeesukseen olemme oikealla tiellä. Kulkiessamme tällä tiellä me katsomme eteenpäin toivoen, että saavutamme päämääräämme. Samanaikaisesti katsomme sivullemme, rakastamme lähimmäistämme ja jaamme matkan kauneuden.

Kristus, Herramme, usko sinuun on matka ja tie, jota kulkiessa eteen avautuu yhä uusia näköaloja. Kiitos, että tämän matkan aikana opimme yhä paremmin tuntemaan sinua. Kiitos salaisuudesta, joka säilyy, kunnes kerran näemme sinut taivaan kodissa. Me emme vielä voi aavistaa, mitä kaikkea sinä olet meitä varten valmistanut. Pidä meidät tällä tiellä ja vie meidät kaikki perille taivaaseen. Ylistys sinulle ikuisesti. Aamen.

Marjo Ihalainen
diakoniapappi, Anjalankosken seurakunta