Palveleva puhelin

Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Palveleva puhelin tarjoaa yhteyden ihmiseen, joka ottaa toisen vakavasti, pyrkii kuuntelemaan ja ymmärtämään häntä. Päivystäjät ovat tehtävään koulutettuja vapaaehtoisia tai kirkon työntekijöitä, jotka ovat sitoutuneet vaitiolovelvollisuuteen. Palvelevassa puhelimessa yhteydenottajaa ei voi tunnistaa.

Kirkon palvelevan puhelimen vapaaehtoinen työntekijä auttaa rikkomaan yksinäisyyden muuria. Palvelevan puhelimen päivystäjän mukaan yksinäisyys on soittojen keskeinen aihe; monella soittajalla ei ole ketään muuta kelle soittaa.

Palveleva puhelin auttaa puhelimen lisäksi myös chatissa, netissä ja kirjeitse.

Kouvolan Palveleva puhelin etsii uusia päivystäjiä

Olisiko PP:n päivystäjän tehtävä sinulle sopiva vapaaehtoistyö? Tehtävään saat koulutuksen, jolla pääsee turvallisesti alkuun. Päivystystyöhön tarvittavia taitoja täydennetään pitkin matkaa työnohjauksessa sekä jatkokulutuksissa.

Päivystäjälle tärkeintä on halu asettua lähimmäiseksi, rinnalla kulkijaksi. Mitään erityistä ammattitaustaa ei edellytetä. Päivystäjän oman elämäntilanteen tulee olla riittävän tasapainossa, jotta jaksaa kuunnella soittajaa ja pystyy laittamaan omat asiat sivuun. Päivystäjä sitoutuu vaitiolovelvollisuuteen kaikesta kuulemastaan. Puhelinkeskustelut käydään anonyymisti. Kolmen tunnin kestoisia päivystysvuoroja vapaaehtoisella on joka toinen kuukausi.

Ota rohkeasti yhteyttä toiminnanohjaaja Heidi Kääriäiseen, jos kuuntelevan lähimmäisen vapaaehtoistyö kiinnostaa Sinua! Pohditaan yhdessä, millainen on Sinun polkusi PP:n päivystäjäksi.

Kokemukseni päivystystyöstä on hyvin myönteinen. Keskusteluissa purkautuvat kaikki arjen ongelmat, kriisit ja muut asiat. On etuoikeutettua, että saan olla mukana kuuntelemassa toisen kokemuksia asioista, jotka ovat voineet askarruttaa itseäkin, kokenut päivystäjä pohtii.

Kaipaatko keskusteluapua?

Palveleva puhelin

• suomeksi 0400 22 11 80 joka päivä klo 18-24
  • ruotsiksi 0400 22 11 90 joka ilta klo 20-23
  • soitto maksaa tavallisen puhelun verran

Kirkko Suomessa chat Facebookissa

• Kirkko Suomessa Facebook
  • Chat on avoinna keskusteluun aina, kun työntekijä on paikalla
  • Parhaiten työntekijän tavoittaa arkisin klo 14-18
  • Käyttö ei vaadi Facebook-kirjautumista
  • Chat löytyy Facebook-sivun välilehdeltä: Kirkon chat

Palveleva netti

Palveleva kirje

• Lähetä kirje osoitteella:
    Palveleva kirje
    PL 210
    00131 Helsinki
  • Liitä mukaan osoitetietosi. Lähettäjän osoitetiedot jäävät ainoastaan palvelun ylläpitäjän tietoon.
  • Kirjeeseen vastataan parin viikon sisällä

Katkennut keltainen lyijykynä oranssilla pohjalla sekä teksti puhu, se auttaa.

Haluaisitko päivystäjäksi?

Palvelevan puhelimen päivystäjiksi kutsutaan vapaaehtoisia tasapainoisia aikuisia, jotka haluavat kuunnella ja auttaa toisia ihmisiä. Koulutus- ja ammattitaustat voivat olla erilaisia. Yhteistä päivystäjille on avoin suhtautuminen kaikenlaisiin keskustelunaiheisiin.

► Lue lisää tehtävästä

Perheneuvoja, Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja