Vielä ehtii pyörähtää Kouvolan kesäkirkoissa ja -kahviloissa

Elimäen, Jaalan ja Valkealan kirkko ovat kesällä avoinna tutustumista ja hiljentymistä varten. Kesäkahviloissa voit pysähtyä nauttimaan kupillisen kahvia. Kahviloiden tuotto menee lähetystyön hyväksi.

Nainen seisoo kirkon seinustalla opaslehtinen kädessään.

Arja Lappalainen Kuopiosta pistäytyi Valkealan kirkossa. Hän kuvailee kirkkoa paitsi ihanaksi, myös kodikkaaksi. Kuva: Martti Kivistö.

Avoimiin kirkkoihin poiketaan hiljentymään usein haudalla käynnin yhteydessä. Kuopiolainen Arja Lappalainen kävi katsomassa ukin, mummon ja enon hautaa Valkealan kirkolla. Hän tekee reissun normaalisti parin vuoden välein. - Ihana ja kodikas, Arja kuvailee kirkkoa.

Vieraskirja kertoo, että kesän aikana Valkealan kirkkoon on tutustunut alun kolmatta kymmentä kävijää.

Opaslehtinen muistuttaa kirkon huomionarvoisesta yksityiskohdasta: Anders Gustaf Thitzin maalaaman alttaritaulun kehyksen yläosaa koristaa voittaneen Kristus-kuninkaan kruunu. Tämä on harvinaista alttaritauluissa.

Valkealan nykyinen, neljäs kirkko on vihitty käyttöön 1927. Kirkko on avoinna 12.8. asti maanantaista-torstaihin klo 11-15.

Katso Kouvolan kesäkirkkojen ja -kahviloiden aukioloajat

2021-07-21 11:58:00.0