Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa 8.11.

Ensi viikolla äänestetään ennakkoon seurakuntavaaleissa tiistaista lauantaihin 8.-12.11. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 20.11.

Vaaliliput_kuva_Vantaan seurakunnat Kirkon kuvapankki.jpg

Kouvolassa on kahdet vaalit. Valkoisella lipulla äänestetään ehdokkaita yhteiseen kirkkovaltuustoon, oranssilla lipulla seurakuntaneuvostoon. Kuva: Vantaan seurakunnat/Kirkon kuvapankki

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys käynnistyy tiistaina 8. marraskuuta. Ennakkoäänestysaika on tiistaista lauantaihin 8.–12. marraskuuta. Äänioikeutettu seurakunnan jäsen voi äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa ympäri Suomea.

Äänestyspaikalla äänestäjän on todistettava henkilöllisyytensä. Äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Kouvolan seurakunnissa äänioikeutettuja on yhteensä 48293 seurakuntalaista.

Kouvolassa on 24 ennakkoäänestyspaikkaa

Kouvolan alueella ennakkoon voi viikon aikana äänestää 24 eri ennakkoäänestyspaikassa. Kouvolan seurakunnilla on äänestyspisteitä lähellä seurakuntalaisia esimerkiksi ruokakaupoissa, kyläkirkoilla ja Vuohijärven luonto- ja kulttuuritalolla. Kouvolan seurakuntien yhteiset ennakkoäänestyspisteet ovat avoinna kauppakeskus Prismassa perjantaina 11.11. klo 10–18 ja kauppakeskus Veturin toisessa kerroksessa lauantaina 12.11. kello 10–18.

Seurakuntavaaleissa äänestetään oman seurakunnan ehdokkaita

Seurakuntavaalit ovat paikalliset vaalit. Äänioikeutettu seurakuntalainen voi äänestää ehdokasta oman seurakuntansa ehdokaslistoilta. Kouvolan seurakuntayhtymän seurakunnissa Anjalankoskella, Kouvolassa, Kuusankoskella ja Valkealassa äänestetään kaksissa vaaleissa. Vaaleilla valitaan jäsenet seurakuntaneuvostoon, joka johtaa paikallisseurakunnan toimintaa sekä 51 jäsentä Kouvolan seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää.

Elimäen seurakunnassa on sopuvaalit, mikä tarkoittaa, että kaikki Elimäen seurakunnan ehdokkaat tulevat valituiksi luottamushenkilöiksi. Ennakkoäänestysviikolla myös Elimäen seurakunnalla on omat ennakkoäänestyspisteet, jotka palvelevat muiden seurakuntien jäseniä. Elimäen seurakunnan jäsenet eivät pääse tällä kertaa äänestämään sopuvaalitilanteen takia.

Tutustu ehdokkaisiin verkossa

Kaikki Kouvolan seurakuntien ehdokkaat löydät vaalisivustoltammeLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Voit tutustua ehdokkaisiin ja heidän näkemyksiinsä myös seurakuntavaalien valtakunnallisessa vaalikoneessaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Lisäksi Kouvolan seurakuntien äänioikeutetuille jäsenille on lähetetty henkilökohtainen vaalikirje, jossa on mukana ehdokaslistat. Kouvolan seurakuntien vaaliliite ilmestyy 2.11. PK-lehden välissä. Liitteessä on ehdokastietojen lisäksi paljon muutakin asiaa seurakuntavaaleista.

Seurakuntavaalit 2022 Kouvolassa

• Ennakkoäänestys 8.–12.11. Äänestää voi missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa.
  • Vaalipäivä sunnuntai 20.11. Äänestää voi oman seurakunnan äänestyspaikassa klo 11–20.
  • Äänioikeus on 16 vuotta viimeistään vaalipäivänä täyttävällä seurakunnan jäsenellä.
  • Kouvolan seurakuntayhtymässä on 48293 äänioikeutettua ja 101 ehdokasta.
  • Kouvolan seurakuntayhtymässä seurakuntalaiset äänestävät Anjalankosken, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakunnissa. Elimäen seurakunnassa on sopuvaalit.
  • Lisätietoja: kouvolanseurakunnat.fi/seurakuntavaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-11-02 12:15:59.0