Seurakuntavaalien vaalikone on auki

Seurakuntavaalien vaalikone on avattu äänestäjille osoitteessa seurakuntavaalit.fi/vaalikone.

Viljelijä, varjelija, haaveilija. Äänestä sellaisena kuin olet.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys käynnistyy 8. marraskuuta.

Valtakunnallinen vaalikone on käytössä nyt neljättä kertaa seurakuntavaaleissa. Kouvolassa vaalikoneeseen vastasi 73 seurakuntavaaliehdokasta Anjalankosken, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakunnista. Neljän seurakunnan ehdokkaiden vastausprosentti on 82,4. Elimäen seurakunnassa on sopuvaalit, eikä vaalikone ole käytössä seurakunnassa. Yhteensä vahvistettuja ehdokkaita kaikissa Kouvolan seurakuntayhtymän viidessä paikallisseurakunnassa on 101 henkilöä.

Vaalikone auttaa äänestäjää löytämään itselleen sopivan ehdokkaan. Koneessa äänestäjä voi tutustua kotiseurakuntansa ehdokkaiden mielipiteisiin ja testata, miten omat näkemykset sopivat yhteen vaalikoneeseen vastanneiden ehdokkaiden kanssa. Kysymykset käsittelevät ajankohtaisia asioita liittyen luottamushenkilön tehtäviin, arvoihin ja kirkon tulevaisuuteen. Mukana on myös paikallisten seurakuntien omia kysymyksiä. Neljä vaalikoneessa mukana olevaa Kouvolan seurakuntayhtymän seurakuntaa kysyvät, tulisiko seurakuntatyön toiminnan turvaamiseksi Kouvolan alueella muodostaa yksi yhteinen seurakunta viiden seurakunnan sijaan.

Kouvolassa järjestetään kahdet vaalit

Seurakuntavaaleilla valitaan päättäjät seurakuntien ja seurakuntayhtymien hallintoelimiin. Valittavat luottamushenkilöt ovat avainasemassa päättämässä muun muassa seurakuntien toiminnasta, taloudesta ja henkilöstöstä.

Kouvolan seurakuntayhtymän seurakunnissa Anjalankoskella, Kouvolassa, Kuusankoskella ja Valkealassa toimitetaan marraskuussa kahdet vaalit. Elimäen seurakunnassa on sopuvaalit, mikä tarkoittaa, että kaikki Elimäen seurakunnan ehdokkaat tulevat valituiksi luottamushenkilöiksi.
Vaaleissa valitaan jäsenet seurakuntaneuvostoon, joka johtaa paikallisseurakunnan toimintaa sekä 51 jäsentä Kouvolan seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää. 16 vuotta täyttänyt seurakuntalainen voi äänestää ehdokasta oman seurakuntansa ehdokaslistoilta.

Seurakuntavaalit 2022

Ennakkoäänestys 8.-12.11.2022
Vaalipäivä sunnuntai 20.11.2022
Äänestää voi 16 vuotta viimeistään vaalipäivänä täyttävä seurakunnan jäsen.
Kouvolan seurakuntayhtymässä on 48293 äänioikeutettua ja 101 ehdokasta.
Kouvolan seurakuntayhtymässä seurakuntalaiset äänestävät Anjalankosken, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakunnissa. Elimäen seurakunnassa on sopuvaalit.

Lisätietoja:

www.kouvolanseurakunnat.fi/seurakuntavaalitLinkki avautuu uudessa välilehdessä