Käytä ääntäsi - sillä on merkitystä

Seuraavat seurakuntavaalit pidetään marraskuussa 2022. Äänestämällä vaikutat seurakuntasi tulevaisuuteen. Seurakuntavaaleissa valitaan kirkkovaltuuston ja seurakuntaneuvoston jäsenet eli luottamushenkilöt. He suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa sekä päättävät monista keskeisistä seurakunnan/seurakuntayhtymän hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista.

Ehdokkaat on julkaistu ja vaalikone on auki

Katso seurakuntien ehdokkaat ja löytä oma ehdokkaasi vaalikoneen avulla.

Seurakuntavaalilehti

Lue seurakuntavaalilehti tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mitkä seurakuntavaalit?

Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakunnan tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle.

Kouvolassa on viisi seurakuntaa ja ne kuuluvat Kouvolan seurakuntayhtymään, minkä vuoksi Kouvolassa toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan jäsenet yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää sekä seurakuntaneuvostoihin, jotka johtavat seurakuntien toimintaa.

Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt valitsevat edustajat kirkolliskokoukseen, joka on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin.

Paikkajako Kouvolan seurakuntavaaleissa

Kouvolan seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan 51 luottamushenkilöä. Seurakuntaneuvostojen ja yhteisen kirkkovaltuuston paikkajaon Kouvolan seurakuntayhtymän seurakuntien kesken näet taulukosta.

Seurakunta     Seurakuntaneuvosto Yhteinen kirkkovaltuusto
Anjalankoski 12 9
Elimäki 12 6
Kouvola 14 16
Kuusankoski 14 12
Valkeala 12 8

Seurakunnassa tarvitaan monen ikäisiä, eri tavoin ajattelevia, yhteistä hyvää tarkoittavia päättäjiä.
- luottamushenkilö Kuusankoskelta

Tarkista kotiseurakuntasi

Etkö ole varma mihin seurakuntaan kuulut? Laittamalla osoitteesi allaolevaan laatikkoon voit selvittää mikä on kotiseurakuntasi. Kirkon jäsen voi asettua ehdolle sekä äänestää ehdokkaita omassa seurakunnassaan.

Seurakuntavaalit järjestetään 20.11.2022

Seurakuntavaalit Kouvolassa

Ennakkoäänestys
8.–12.11.2022

Vaalipäivä
20.11.2022

Lue seurakuntavaalilehti tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

viljelijä, varjelija, haaveilija. Äänestä sellaisena kuin olet.