Kouvolan seurakuntayhtymän kirkollisveroprosentti laskee

Yhteinen kirkkovaltuusto alensi Kouvolan seurakuntayhtymän kirkollisveroprosenttia. Uusi veroprosentti on 1,55.

Kokouksen osallistujat salissa.

Yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui 9. kesäkuuta Kuusankosken seurakuntakeskuksessa.

Kouvolan seurakuntayhtymä laskee kirkollisveroprosenttiaan. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan 9. kesäkuuta, että nykyinen veroprosentti 1,60 lasketaan 1,55:een. Uusi kirkollisveroprosentti tulee voimaan vuoden 2023 alusta.

Päätöksen taustalla on vuoden 2023 alusta voimaan tuleva verotulouudistus. Kirkkohallitus on kehottanut seurakuntatalouksia tarkastelemaan kirkollisveroprosenttiaan valtiovarainministeriön ohjeistuksen mukaisesti, ja päättämään veroprosentistaan niin, että verouudistus olisi lain tavoitteen mukaisesti neutraali myös kirkkoon kuuluvien näkökulmasta. Verouudistuksessa kirkollisveron tuoton arvioidaan kasvavan koko kirkossa noin 54 miljoonaa euroa, ellei veroprosentteja alenneta.
Lue lisää aiheesta uutisestamme.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkollisverotuotolla seurakunnat tekevät hyvää

Kirkollisverotuotolla seurakunnat hoitavat perustyötään. Kirkollisverotuotoista hyötyy seurakuntien eri palvelujen kautta laaja joukko ihmisiä, esimerkiksi kirkon auttamistyössä, perheneuvonnassa ja lapsiperheiden toiminnassa. Kirkollisveroa maksamalla jokainen kirkon jäsen tukee Kouvolan seurakuntien ruohonjuuritason työtä ihmisten parissa ja ihmisten hyväksi.

Thu Jun 09 18:24:48 EEST 2022