Kouvolan seurakunnan 100-vuotisjuhlaa touko-kesäkuussa

Helatorstaina 26.5. vietetään juhlamessua ja puistojuhlaa. 27.5. on avoimet ovet seurakuntakeskuksessa ja historialuento Keskuskirkossa. Kesäkuussa järjestetään hautausmaakierroksia.

Ihmisiä kirkkopuistossa ruokailemassa.

Helatorstaina 26.5. vietetään juhlamessun jälkeen puistojuhlaa Keskuskirkon puistossa. Ohjelmassa on ruokailu ja kahvit, musiikkia ja toimintarasteja koko perheelle. Kuva puistojuhlasta 2017: Ulla-Maija Hiltunen.

Helatorstaina vietetään juhlamessua Keskuskirkossa teemalla "Sata vuotta Sanaa ja säveliä". Messussa saarnaa kirkkoherra Tuija Nuutinen, liturgeina ovat kappalainen Lasse Karppela ja seurakuntapastori Ellen Kiviharju ja kanttoreina Terhi Paukku ja Pekka Ainali. Seurakunnan musiikkiryhmät ovat edustettuina messussa.

Messun jälkeen kokoonnutaan kirkkopuistoon juhlimaan musiikin, ruokailun ja toimintarastien merkeissä. Puistojuhlassa esiintyvät Korttelipelimannit ja Duo Pekka Laukkarinen. Tapahtumassa julkistetaan seurakunnan kakkukilpailun voittaja. Kilpailussa vinkattiin suunnittelemaan kakku, jonka inspiraation lähteenä on Kouvolan seurakunta. Kilpailuun tuli neljä reseptiä, joiden pohjalta seurakunnan emännät leipoivat koekakut ja valitsivat voittajan. Kakun reseptissä arvostettiin ekologisuutta ja kotimaisia raaka-aineita. – Voittajakakussa miellytti kaunis ulkonäkö ja raikkaan kirpsakka maku, kommentoi seurakuntaemäntä Sanna Ahtiainen

Avoimet ovet seurakuntakeskuksessa ja historialuento Keskuskirkossa 27.5.

Avointen ovien päivää vietetään Kouvolan seurakuntakeskuksella perjantaina 27.5. Päivän ohjelmassa on muun muassa toimistoihin ja työntekijöihin tutustumista, eläkeläistyöntekijöiden tapaamista, muistelua Martti Koistisen valokuvanäyttelyn ja haastattelutallenteiden parissa sekä kakkukahvit. Myös seurakuntakeskuksen aulan vitriineissä olevaan esineistöön kannattaa tutustua. Esineiden kautta avautuu kiehtovia polkuja henkilöhistoriaan, ja esineiden avulla voidaan sukeltaa yli 200 vuoden taakse kirkon elämässä.

Perjantai-iltana klo 18 kuullaan Keskuskirkossa opetusneuvos Sakari Viinikaisen historialuento otsikolla Kouvolan seurakunta 100 vuotta.
– Seurakunnan syntyvaiheet kulkivat käsi kädessä Kouvolan kunnan perustamisen kanssa, Sakari Viinikainen kertoo.
Viinikaisen omat ensimmäiset muistot Kouvolan seurakunnasta liittyvät Käpylän kirkkoon ja poikatyönohjaaja Eino Tannisen pitämään poikakerhoon.
– Tanninen kertoi kerhon lopussa jatkokertomusta, joka jäi joka kerta jännään paikkaan, ja sitä oikein odotti seuraavaa kertaa.

Hautausmaakierroksia kesäkuussa

Suosittu hautausmaakierros järjestetään Kouvolan Vanhalla hautausmaalla 5. kesäkuuta. Oppaana kierroksella toimii Kouvolan seurakunnan emeritus kirkkoherra Keijo Gärdström. Kouvolan reserviupseerikerho järjestää hautausmaakierroksen 7.6. Silloin on aiheena sotilashaudat. Oppaana toimii sotakamreeri Kalevi Sirén

Hautausmaa vihittiin käyttöön vuonna 1919, ja 1932 valmistunut Vanhan hautausmaan siunauskappeli oli Kouvolan seurakunnan ensimmäinen uudisrakennus.

Juhlavuosi jatkuu syksyllä

Juhlavuosi näkyy Kouvolan seurakunnan tapahtumissa myös syyskaudella. Kouvolan Palvelevan puhelimen 50-vuotisjuhlan merkeissä järjestetään kirkkopyhä 11.9. ja Suomalaisen sielunmaiseman ilta 13.10. Syyskuussa lauletaan yhteislauluja sadan vuosikymmenen ajalta.
Syys-lokakuussa Kouvolan seurakunta osallistuu Missio 2022 -tapahtumiin. Kahvia ja kuvia -tallennesarjassa seurataan vuosikymmenien varrella seurakunnan elämään vaikuttaneiden henkilöiden videohaastatteluja Keskuskirkossa jumalanpalvelusten jälkeen. Toinen osa Sakari Viinikaisen historialuennosta kuullaan syksyn aikana. Koko juhlavuoden pääjuhla järjestetään 2. lokakuuta.

Juhlavuoden tapahtumia touko-kesäkuussa:

To 26.5. klo 10 Juhlamessu Keskuskirkossa. "Sata vuotta Sanaa ja säveliä". Saarna kirkkoherra Tuija Nuutinen, liturgia kappalainen Lasse Karppela ja seurakuntapastori Ellen Kiviharju, kanttorit Terhi Paukku ja Pekka Ainali. Seurakunnan musiikkiryhmät edustettuina.
To 26.5. klo 11.30 Puistojuhla Keskuskirkon puistossa. Toimintarasteja perheille, Korttelipelimannit, Duo Pekka Laukkarinen, ruokailu ja kahvit. Kakkukilpailun voittaja julkistetaan.
Pe 27.5. klo 13–18 Avoimet ovet Kouvolan seurakuntakeskuksessa. Kiertele, seikkaile ja tutustu työntekijöihin ja toimistoihin. Valokuvia, muistelua, Kahvia ja kuvia -haastattelutallenteet katsottavissa. Bongaa tämä -tehtävän osallistujien kesken arvotaan juhlakakku. Tavattavissa eläkeläistyöntekijöitä klo 16. Kakkukahvit.
Pe 27.5. klo 18 Sakari Viinikaisen luento Keskuskirkossa. Kouvolan seurakunta 100 vuotta.
Su 5.6. klo 15 Hautausmaakierros Vanhalla hautausmaalla. Oppaana Keijo Gärdström.
Ti 7.6. klo 18-19.30 Hautausmaakierros Vanhalla hautausmaalla. Sotilashaudat. Oppaana sotakamreeri Kalevi Sirén. Järj. Kouvolan reserviupseerikerho.

Juhlavuoden tapahtumiaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-05-12 15:55:00.0