Seurakunnat seuraavat lieventyneitä rajoituksia

Kouvolan seurakuntien yleisötilaisuuksien järjestäminen helpottuu entisestään, kun Etelä-Suomen aluehallintoviranomainen päivitti ohjeistustaan 11. helmikuuta.

Käsienpesu menossa.

Seurakuntien tilaisuuksissa noudatetaan terveysturvallisuutta, kuten hyvää käsihygieniaa. Kuva: Adobe Stock

Kouvolan seurakuntayhtymä huomioi toiminnassaan Avin antamat uudet rajoitukset, jotka tulivat voimaan 12. helmikuuta alkaen Kymenlaaksossa.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston 11.2.2022 tekemien päätösten mukaan jatkossa sisätiloissa järjestettävillä yleisötilaisuuksilla ei ole tiettyä henkilömäärärajaa, mutta yli 50 henkilön tilaisuuksissa voi olla enintään puolet tilaisuuden enimmäisosallistujamäärästä kyseisessä tilassa. Osallistujille ei enää tarvitse olla määriteltyjä istumapaikkoja. Enintään 50 henkilön tilaisuuksia puolestaan voi järjestää ilman tilan kapasiteettiin nähden suhteellista henkilömäärää.

Kouvolan seurakuntien toimintaa järjestetään huomioiden Avin uusi ohjeistus. Seurakuntien tiloissa toimiessa huomioidaan edelleen väljyys, maskin käyttö, hyvä käsihygienia sekä muut turvatoimet. Ulkona seurakuntien toimintaa voidaan järjestää ilman henkilömäärärajoituksia.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset järjestetään turvallisesti

Aluehallintoviraston määräämät kokoontumisrajoitukset eivät koske uskonnollisten yhdyskuntien järjestämiä jumalanpalveluksia ja muita toimituksia, jotka kuuluvat uskonnollisten yhdyskuntien tunnusomaiseen uskonnolliseen toimintaan, ja jotka järjestetään julkista uskonnonharjoittamista varten yhteisön omissa tai niitä vastaavissa tiloissa. Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten lisäksi näitä ovat esimerkiksi hartaudet, rippikoulu ja muu seurakunnan ydintehtäviin liittyvä toiminta.

Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelusten kävijöitä ohjeistetaan toimimaan turvallisesti. Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelukset järjestetään avoimin ovin, ja niitä voi seurata myös verkossa.

Kirkollisesta toimituksesta vastaava pappi sopii kirkollisen toimituksen kaikista käytännöistä omaisten kanssa. Kirkollisilla toimituksilla tarkoitetaan kasteita, konfirmaatioita, häitä ja hautaan siunaamisia. Toimituksen tilavarauksen yhteydessä katsotaan, kuinka monta henkeä voidaan ottaa tilaan terveysturvallisesti. Papit ja kanttorit voivat osallistua muistotilaisuuksiin tai kastekahveille.

Asiakaspalvelua saa toimipisteissä

Kouvolan seurakuntayhtymän asiakaspalvelupisteet ovat toiminnassa normaalisti, terveysturvallisuus huomioiden. Myös yksilökohtaamisia, esimerkiksi diakoniatyötä ja perheneuvontaa toteutetaan normaalisti.

Seurakuntien tilaisuuksiin voi osallistua vain terveenä

Kouvolan seurakuntien järjestämiin tilaisuuksiin voi saapua vain täysin terveenä sekä yleisiä turvallisuusohjeita noudattaen. Kaikissa Kouvolan seurakuntayhtymän tiloissa huomioidaan väljyys tilojen käytössä sekä tarjotaan käsidesiä kävijöille. Kouvolan seurakuntayhtymä muistuttaa tilaisuuksissaan Kymsoten alueella voimassa olevasta vahvasta maskisuosituksesta. Tilaisuuteen osallistujan tulee ottaa ensisijaisesti mukaan oma kasvomaski.

Tapahtumatiedot ja jumalanpalvelusten verkkolähetykset:

Kouvolan seurakuntien ajantasaiset tapahtumatiedot löydät verkossa. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Katso tiedot verkossa suoratoistettavista jumalanpalveluksista.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Feb 14 10:15:14 EET 2022