Viisi paria vihittiin Hääpäivässä 2.2.

Kouvolan seurakuntien Hääpäivää vietettiin 2. helmikuuta Käpylän kirkossa. Avioliittoon vihittiin illan aikana viisi paria. Ilmoittautuminen häätapahtumaan päättyi 30.12.

Nainen katsoo kukkia maljakossa.

Seurakuntien Hääpäivä on yksinkertainen ja kaunis tapa solmia avioliitto. Suntio Eeva Lassi koristeli Käpylän kirkon kukkasin vihki-iltaa varten. (kuva Johannes Wiehn)

Käpylän kirkko on suosittu vihkikirkko, jossa on vihitty pareja 70 vuoden ajan. Ensimmäiset parit vihittiin vuonna 1952. Käpylän kirkko vihittiin käyttöön seuraavana vuonna.

Vihkipappeina Hääpäivässä toimivat kappalainen Kaija-Liisa Lindbergin lisäksi seurakuntapastorit Laura Kalenius ja Ellen Kiviharju. Kanttorina toimi Terhi Paukku, ja hääväkeä ohjasi suntio Eeva Lassi.

Seurakuntien Hääpäivä on yksinkertainen tapa solmia avioliitto

Käpylän kirkossa oli illan aikana juhlatunnelmaa. Kaija-Liisa Lindbergin mukaan vaikutelma syntyi monesta tekijästä: valosta, musiikista ja vihkiparille tärkeiden ihmisten mukanaolosta.
– Pappina minua koskettavat hyvät sanat, joita vihkipari ja hääväki ennen vihkitilaisuutta toisilleen sanovat. Pienet eleet, silmiin katsominen ja hymyileminen kertovat rakkaudesta ja toisen huomioimisesta.

Seurakuntien yhteiselle Hääpäivälle on Lindbergin mielestä tilausta.
– Hääpäivässä ei tarvitse huolehtia puitteista tai siitä, onko kaikki varmasti kunnossa. Tapahtuma tarjoaa yksinkertaisen ja kauniin tavan solmia kirkollinen avioliitto. Hääpäivä tuo lisäksi meille kirkon ammattilaisille mukavaa vilskettä.

Hääpäivä muistuttaa myös siitä, että naimisiin voi mennä arkipäivänäkin, ilman suurempaa stressiä. Pienimuotoiset häät kirkossa tai kappelissa voi järjestää milloin vain.
– Kouvolan seurakunnan alkutaipaleella, 1920-, 30-, ja 40-luvulla monet menivät naimisiin myös "papin kansliassa". Tulevina vuosina tällainenkin vaihtoehto vihkipaikkana, kirkkotilan ohella voisi olla kokeilemisen arvoinen. Pappia voi myös pyytää vihkimään esimerkiksi kodin pihamaalle tai muuhun vihkiparille tärkeään paikkaan, Kaija-Liisa Lindberg vinkkaa.

Seuraava Hääpäivä järjestetään 2.3.2023 Valkealassa

Yhteisen Hääpäivän vihkikirkko vaihtuu vuosittain Kouvolan seurakuntien alueella. Seuraava Hääpäivä järjestetään 2.3.2023 Valkealan kirkossa. Kouvolan seurakuntien yhteinen vihkitilaisuus järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2010.

2022-02-04 11:56:30.0