Seurakunnat tavoittivat ihmisiä myös koronavuonna

Kouvolan seurakuntien viime vuoden toimintatilastot kertovat uusista tavoista kohdata ihmisiä poikkeusaikana. Kouvolalaisista kirkkoon kuuluu 71 prosenttia.

Kolme työntekijää kirkossa osallistuu verkon kautta lähetettävään jumalanpalvelukseen. Etupenkissä istuu my...

Jumalanpalvelusten verkkolähetykset välittivät toivon sanomaa koteihin, kun koronarajoitukset sulkivat kirkkojen ovet. Kuva Valkealan seurakunnan jumalanpalveluksen striimauksesta. Kuva: Ari Luomajoki

Ensitiedot Kouvolan seurakuntien toimintatilastoista vuodelta 2021 ovat rohkaisevia.
– Vaikka mennyt vuosi oli koronan takia koko yhteiskunnassa monella tapaa poikkeuksellinen, seurakunnat eivät lamaantuneet, vaan loivat toivoa ja turvallisuutta sekä osoittivat yllättävää ketteryyttä ja uudistumiskykyä kouvolalaisten keskuudessa, sanoo yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, Valkealan seurakunnan kirkkoherra Arto Helle.

Seurakunnat tavoittivat uusin keinoin

Vuoden aikana seurakuntien lakisääteinen tehtävä, luoda yhteyttä ja ehkäistä yksinjäämisen ja toivottomuuden kokemuksia tarjoamalla henkistä huoltoa, joutui kokoontumisrajoitusten myötä uusien haasteiden eteen.
– Kun jouduimme sulkemaan kirkon ovet puoleksi vuodeksi, pidimme toivon sanomaa edelleen esillä verkkolähetysten kautta, kirkkoherra Helle sanoo.
Kouvolan seurakuntien jumalanpalveluksiin sekä hartaushetkiin kirkoissa, verkon välityksellä sekä radio- ja tv-jumalanpalvelusten kautta osallistui viime vuonna yhteensä reilut 300.000 henkilöä.
– Poikkeusaikana seurakunnan muun toiminnan painopiste siirtyi sähköisille alustoille, henkilökohtaisiin keskusteluihin, pienryhmiin ja ulkotiloihin. Kännykän välityksellä kyselimme seurakuntalaisten jaksamista. Jaoimme taloudellista apua ja ruokatukea. Seurakuntayhteisöt tukivat ihmisiä henkisesti ja hengellisesti jaksamaan poikkeusoloissa, Arto Helle kertoo. Kouvolan seurakuntien toimintatilastoihin on merkitty yli 18.000 kohtaamista paikkakuntalaisten kanssa.

71 prosenttia kouvolalaisista kuuluu kirkkoon

Valmistuvien toimintatilastojen lisäksi kirkon jäsentietojärjestelmästä on saatavilla koko viime vuotta koskevat tiedot Kouvolan seurakuntayhtymän jäsenkehityksestä. Luvut saattavat vielä hieman tarkentua, kun kirkon jäsentilastot vahvistetaan viikolla 5. Kaksi kolmesta suomalaisesta kuuluu edelleen kirkkoon, Kouvolassa vielä enemmän. Kouvolan evankelis-luterilaisten seurakuntien jäsenmäärä 31.12.2021 oli 57 516 jäsentä. Kouvolan kaupungin reilusta 80 000 asukkaasta vuoden lopussa 71 % kuului kirkkoon.
– Seurakunnat ovat pitäneet kiitettävästi kunnan jälkeen jäsenmäärältään suurimman yhteisön piikkipaikan alueellaan. Kouvolassa ylittyy valtakunnallinen taso, kun evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu Suomessa tällä hetkellä 66 % väestöstä, Arto Helle kertoo.

Jäsenistössä oli liikettä molempiin suuntiin

Seurakuntien jäsenkehitykseen vaikuttavat muun muassa kasteen ja muuton kautta jäseneksi liitettyjen määrä, kuoleman ja muuton kautta jäsenistöstä poistuvien määrä sekä kirkkoon liittyvien ja jäsenyydestä luopuvien määrä. Tilastolukujen perusteella poismuutto ja väestön ikärakenne olivat suurimmat syyt Kouvolan seurakuntien jäsenmäärän laskuun viime vuonna.
Kouvolan seurakuntayhtymän alueella asukasluvut ja muutokset jäsenmääriin vaihtelevat hieman seurakunnittain.
– Myönteistä oli se, että kristillisen kasteen sai 365 lasta, kirkkohäitä vietti 91 paria ja vainajien hautaan siunaamiset palveltiin koronapaineen keskellä arvokkaasti. Viime vuonna Kouvolassa syntyneestä 553 lapsesta kastettiin kirkkomme jäseniksi 66 %, Arto Helle toteaa.

Jäsenmäärässä oli maltillista liikettä molempiin suuntiin. Seurakuntiin liittyi 71 kouvolalaista enemmän kuin edellisvuonna. Seurakunnasta erosi 39 jäsentä enemmän kuin vuonna 2020. Seurakuntien jäsenmäärä laski 1258 hengellä (1368 vuonna 2020).
 – Kokonaisuutena jäsenmäärä laski edellisvuotta vähemmän, mikä kertoo osaltaan alueen asukkaiden luottamuksesta kirkon läsnäoloon alueella myös vaikeana ja vaihtelevana korona-aikana, kirkkoherra Arto Helle arvioi.

Jäsenet vaikuttavat seurakuntavaalien kautta toimintaan

Viime vuonna seurakunnat toteuttivat toiminnassaan ensimmäistä kertaa uutta Kouvolan seurakuntayhtymän strategiaa.
– Moniarvoisessa kaupungissamme seurakuntien arvot – pyhän kunnioitus, rohkeus, rakkaus ja vastuullisuus – olivat erityisen merkityksellisiä poikkeusvuonna. Näistä arvovalinnoista nousee tehtävämme rohkaista elämään kristittynä sekä vahvistaa tulevaisuudentoivoa ja lähimmäisen rakkautta. Näitä arvoja toteutamme myös tänä vuonna, Arto Helle sanoo.

Kouvolan seurakuntien jäsenet voivat alkaneena vuonna vaikuttaa seurakuntavaaleissa. Ehdokkaaksi asettuminen ja annettu ääni vaikuttavat seurakuntayhtymän ja kotiseurakunnan päätöksentekoon sekä toiminnan kehittämiseen. Seurakuntavaaleilla valitaan luottamushenkilöt Kouvolan seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon sekä Anjalankosken, Elimäen, Kouvolan, Kuusankosken ja Valkealan seurakuntien seurakuntaneuvostoihin.

2022-02-02 10:56:45.0