Uusivuosi Kouvolan seurakunnissa

Uusi vuosi otetaan Kouvolan seurakunnissa vastaan hartaushetkien myötä, ja uudenvuodenpäivänä vietetään jumalanpalveluksia.

Tyttö katsoo palavaa tähtisadetikkua kädessään.

Uusi vuosi - uusi alku. Siunausta uuteen vuoteen! Kuva: Aarne Ormio, Kirkon kuvapankki.

Uudenvuodenaaton hartaudet järjestetään Inkeroisten ja Sippolan kirkossa sekä Keskuskirkossa. Uudenvuodenpäivänä 1. tammikuuta vietetään jumalanpalvelukset Elimäen, Myllykosken, Valkealan, Jaalan ja Kuusankosken kirkossa. Keskuskirkon jumalanpalveluksessa on Kouvolan seurakunnan 100-vuotisjuhlavuoden aloitus.

Jumalanpalveluksia ja hartauksia verkossa

Jaalan kirkkotilaisuudet ovat nähtävissä Jaalan kappeliseurakunnan YouTube-kanavalla. Myös muut seurakunnat lähettävät omilla sosiaalisen median kanavillaan jumalanpalvelus- ja hartauslähetyksiä.

Kokoonnutaan turvallisesti

Kouvolan seurakunnissa huomioidaan terveysturvallisuus myös jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja muissa uskonnollisissa tilaisuuksissa. Osallistujamäärää Kouvolan seurakuntien tiloissa rajoitetaan, jotta osallistuminen olisi mahdollisimman turvallista. Vahvana suosituksena on maskin käyttö kaikissa tilaisuuksissa. Tilaisuuksiin voi saapua vain täysin terveenä.

Uusi vuosi – uusi alku

Keskiajalta alkaen uudenvuoden kirkollinen juhlan aihe on ollut Jeesuksen ympärileikkaus ja nimenanto. Luukkaan evankeliumin mukaan kahdeksan päivän kuluttua syntymästään Jeesus vietiin ympärileikattavaksi ja saamaan nimi temppeliin. Israelin kansan tapojen mukaan ympärileikkaus tapahtui samaan aikaan kuin nimen antaminen. Jeesuksen nimi tarkoittaa heprean kielellä pelastusta.

Uudenvuoden tilaisuuksia Kouvolassa:

Uudenvuodenaatto pe 31.12.
klo 17 Uudenvuodenaaton hartaus Inkeroisten kirkossa.
klo 18 Uudenvuodenaaton hartaus Sippolan kirkossa.
klo 18 Uudenvuodenaaton hartaus Keskuskirkossa.

Uudenvuodenpäivä la 1.1.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Keskuskirkossa. Arvo Saaristo, viulu. Haastattelusaarna, jossa haastateltavina Sakari Viinikainen ja Pentti Harjula. Kouvolan seurakunta 100 vuotta juhlavuoden aloitus.
klo 10 Messu Elimäen kirkossa.
klo 10 Messu Myllykosken kirkossa.
klo 10 Messu Valkealan kirkossa.
klo 10 Messu Jaalan kirkossa.
klo 17 Iltakirkko ja ehtoollinen Kuusankosken kirkossa.

Tapahtumia
Kahvia ja kuvia -tallennesarja Keskuskirkossa: la 1.1. klo 11 Vastaava lastenohjaaja Kerttu Wilska-Huhtinen, su 2.1. klo 11 Lähetyssihteeri Ilona Ahonen. Kouvolan seurakunta 100 vuotta.
La 1.1. klo 15 Uudenvuoden seurat Myllykosken kirkossa. Nina Palm, Timo Pokki, Kirsi Vallasvuori.

2021-12-28 15:38:07.0