Kouvolassa seurakunnat järjestävät 29 jouluaaton tilaisuutta

Aattohartaudet ja yömessut ovat joulun suosituimpia kirkkoja. Seurakunnat järjestävät joulunajan tilaisuudet terveysturvallisuudesta huolehtien.

Valaistu seimiasetelma, jossa on mukana Maria, Joosef ja Jeesus-lapsi.

Tunnelmallinen jouluseimi löytyy Valkealan kirkon tapulista. Jouluaattona seimi on avoinna klo 13-17. Kuva: Ari Luomajoki

Joulua juhlitaan kirkossa monta päivää. Juhla alkaa jouluaattona, joka on suosittu joulukirkkopäivä. Aattohartaudet ja yömessut ovat joulun suosituimpia kirkkoja. Kouvolan evankelis-luterilaiset seurakunnat järjestävät yhteensä 29 jouluaaton tilaisuutta kirkoissa, kappeleissa ja niiden pihoilla sekä hautausmailla.

Iltapäivän aattohartaudet kokoavat erityisesti lapsiperheitä. Jouluaaton päivähartauksien lisäksi aattoyön messut ja hartaudet ovat suosittuja. Kouvolassa järjestetään jokaisessa paikallisseurakunnassa 24.12. jouluyön hartaus tai messu. Kuusankosken kirkossa ja Jaalan kirkossa on jouluyön hartaus kello 22. Jouluyön messua vietetään kello 22 Elimäen kirkossa, Keskuskirkossa ja Valkealan kirkossa, ja kello 23 Myllykosken kirkossa. Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia ja joululaulumessuja järjestetään Kouvolan seurakunnissa 26. joulukuuta saakka.

Tiedot joulunajan jumalanpalveluksista sekä hartauksista löydät joulusivultamme.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Joulun jumalanpalveluksia verkossa

Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavaltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä voi seurata joulujumalanpalveluksia:
24.12. klo 23 Myllykosken kirkko.
25.12. klo 8 Elimäen kirkko.
26.12. klo 10 Jaalan kirkko.

Jaalan kirkkotilaisuudet ovat nähtävissä Jaalan kappeliseurakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Myös muut seurakunnat lähettävät omilla sosiaalisen median kanavillaan jumalanpalvelus- ja hartauslähetyksiä.

Kokoonnutaan turvallisesti

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksiin ja seurakuntien järjestämiin konsertteihin osallistuminen edellyttää voimassa olevaa koronapassia, joka tarkistetaan tilan ovella kaikilta yli 16-vuotiailta. Henkilöllisyystodistusta saatetaan kysyä. Katso tästä tiedot Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksistamme.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kouvolan seurakunnissa huomioidaan terveysturvallisuus myös jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja muissa uskonnollisissa tilaisuuksissa. Uskonnollisissa tilaisuuksissa ei ole mahdollista ottaa käyttöön koronapassia, mutta osallistujamäärää Kouvolan seurakuntien tiloissa rajoitetaan, jotta osallistuminen olisi mahdollisimman turvallista. Vahvana suosituksena on maskin käyttö kaikissa tilaisuuksissa. Tilaisuuksiin voi saapua vain täysin terveenä. Osallistujamäärärajoitukset eivät koske ulkotilaisuuksia.

Jos koronatilanne aiheuttaa huolta, niin yhteyttä voi ottaa seurakuntien työntekijöihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Joulupolut ja -ikkunat ilahduttavat kulkijoita

Joulupolku Kuusankosken kirkon puistossa 6.1. saakka

Kuusankosken kirkon puistossa on 12 rastia, joiden avulla pääsee virittäytymään joulun tunnelmaan joululauluja kuunnellen ja Raamatun teksteihin syventyen. Kirkon alaikkunoissa on jouluun liittyviä nukkeasetelmia. Lasten rastit pohjautuvat Lastenkirkon joulurasteihin. Lähtö ja ohjeet löytyvät kirkon alaovelta. Hämärän aikaan taskulampusta voi olla hyötyä ja älypuhelimesta koko ajan.

Joulupolku Jaalan kirkolla 6.1. saakka

Jaalan kirkon ympäristössä on kymmenen rastia, joiden avulla voi virittäytyä joulun tunnelmaan joululauluja kuunnellen ja Raamatun teksteihin syventyen. Lasten rastit pohjautuvat Lastenkirkon joulurasteihin. Hämärän aikaan taskulampusta voi olla hyötyä ja älypuhelimesta koko ajan. Lähtö polulle kirkon ilmoitustaulun luota. Ohjeet polun kiertämiseen ilmoitustaululla.

Jouluiset ikkuna-asetelmat Elimäellä ja Valkealassa

Elimäen kirkonkylän joulukalenterin ikkuna 24 löytyy Elimäen seurakuntakeskuksen sisäpihalla, ja se on nähtävissä 6.1. saakka. Jouluiset asetelmat Valkealan seurakuntakeskuksen alasalin ikkunoissa ovat katseltavissa 6.1. saakka.

Jouluseimi Valkealan kirkon Tapulissa 6.1. saakka

Valkealan kirkon kellotapuliin on rakennettu tunnelmallinen jouluseimiasetelma. Jouluseimi Tapulissa on avoinna puoli tuntia ennen ja puoli tuntia jälkeen jumalanpalvelusten sekä to 23.12. klo 15–17 ja pe 24.12. klo 13–17. Arkisin ma-pe klo 9–15 seimi avataan sopimuksen mukaan, soita puh. 040 182 7317.

Jouluhartauspolku Valkealan kirkolla

23.12. klo 15–17 Valkealan kirkossa ja tapulilla on jouluhartauspolku, jota voi vaeltaa omaan tahtiin.
24.12. klo 13–17 Valkealan kirkossa ja tapulilla on jouluhartauspolku, jota voi vaeltaa omaan tahtiin. Valkealan kirkossa jouluaattona järjestetään klo 14 ja 16 hetkinen joulun sanoman äärellä. Sankarihaudoilla on reserviläisten kunniavartio klo 13.30–17.

Betlehemin rauhantuli Valkealan kirkkomaalla

Betlehemin rauhantuli on jaossa Valkealan kirkkomaalla kirkon läheisyydessä 26. joulukuuta saakka. Betlehemistä lähtöisin olevan tulen voi hakea omaan lyhtyyn ja jakaa sitä vuorostaan eteenpäin.

Katso tiedot kaikista joulunajan tilaisuuksistamme joulusivultamme.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Jeesuksen syntymäjuhlaa on vietetty 300-luvulta lähtien

Kristityt viettävät joulua Jeesus-lapsen syntymän muistoksi. Jeesus syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle. Jeesuksen syntymän tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä, mutta syntymäjuhlaa alettiin viettää 25. joulukuuta 300-luvun alkupuolella, kun kristinuskosta tuli Rooman valtakunnassa valtionuskonto. Kristillinen joulu alkaa jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä ja jatkuu loppiaiseen 6. tammikuuta asti.

2021-12-17 15:44:16.0