Yhteinen joulu Valkealan Niinirannassa 23.-25.12.

Niinirannan toimintakeskuksessa on mahdollisuus viettää joulunpyhiä valmiissa puitteissa, yhdessä toisten kanssa. Tarjolla on monipuolista ohjelmaa.

Nainen seisoo pianon äärellä ja katsoo kädessään olevaa jouluista olkitähteä.

– Niinirannan joulun on tarkoitus tuoda helpotusta ja piristystä joulun pyhiin sekä tarjota mahdollisuus yhteiseen joulun viettoon, kertoo Henna Nieminen. Kuva: Martti Kivistö.

Niinirannan joulun ohjelmassa on muun muassa joulun yhteistä valmistelua, ulkoilua, saunomista ja musiikkia sekä mahdollisuus hiljentyä, pelata pelejä ja askarrella. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Kouvolan seurakunnat ja Luojan kämmenellä -yhdistys.

Helpotusta ja piristystä joulun pyhiin

– Niinirannan joulun on tarkoitus tuoda helpotusta ja piristystä joulun pyhiin sekä tarjota mahdollisuus joulun viettoon toisten kanssa, oli tarve yhteiselle joululle mikä tahansa, kertovat tapahtuman puuhanaiset Henna Nieminen ja Anne Heikkilä Luojan kämmenellä -yhdistyksestä.
– Vaikka joulun kuuluisi olla iloinen asia, niin kaikille se ei sitä välttämättä ole. Moni viettää joulua yksin erilaisista syistä johtuen. Joillakin jouluun liittyy surua. Poismenneet rakkaat tulevat mieleen juuri joulun pyhinä. Ja vaikka joulua saisikin viettää perheen kanssa, voi sen laittaminen olla vaikeaa esimerkiksi väsymyksen tai huonon taloudellisen tilanteen takia.

Heikkilä kertoo kaivanneensa jouluunsa kristillistä sanomaa, joka ei ole kuulunut hänen perheensä ja sukunsa jouluun. – Jo vuosia olen haaveillut erilaisesta joulusta, että saisin olla tekemässä joulua jollekin toiselle ja viettää sitä itsekin joulun sanoman äärellä. Se on tärkeintä, ei lahjat ja muut ulkoiset puitteet.

Nieminen toteaa, että vaikka hän tulee isosta perheestä ja hänellä olisi moniakin paikkoja joulunviettoon, niin silti hän on ollut jo vuosia mukana toteuttamassa yhteistä joulunviettoa toisille.
– Yhteiset joulut ovat olleet aaton juhlimista ruokailun ja musisoinnin merkeissä, mutta olen todella innoissani tällaisesta pidemmästä joulunvietosta.

Kouvolan seurakunnat mukana tapahtumassa

Kouvolan seurakuntien diakoniatyö on mukana toteuttamassa yhteistä joulunviettoa Luojan kämmenellä -yhdistyksen kanssa. Seurakunnat huolehtivat puitteista, kuten tilasta, ja yhdistys muista asioita.
– Meille oli luontevaa pyytää Kouvolan seurakuntien diakoniaa mukaan yhteistyöhön, koska olemme molemmat työskennelleet ja olleet mukana toiminnassa Kouvolan seurakunnissa. Ajatuksena oli, että diakoniatyö tavoittaa paljon ihmisiä, jotka voisivat kaivata tällaista yhteistä joulua. Tapahtuma on kuitenkin kaikille avoin, Henna Nieminen ja Anne Heikkilä sanovat.

Diakoniatyöntekijät näkevät läheltä sen tuskan ja avuttomuuden mitä joulu monelle perheelle, yksinäiselle tai vanhukselle aiheuttaa.
–Mielikuvat ja odotukset joulusta voivat vaikuttaa vahvastikin yksinäisyyden ja turvallisuuden tunteisiin, sanoo Valkealan seurakunnan diakoni Marita Pilvistö-Viljanen.
– Joulu mielletään nyky-yhteiskunnassakin lasten ja perheiden juhlaksi. Paineet hienon joulun järjestämisestä lapsille tai loputtoman pitkiltä ja yksinäisiltä tuntuvat joulunpyhät ahdistavat jo syksyn pimetessä. Joulu on välittämisen ja rakkauden juhla. On hienoa olla mukana mahdollista-massa yhteistä joulua ja tarjota siihen puitteet Niinirannan toimintakeskuksen luonnonläheisessä ympäristössä. Yhteisen sanoman äärellä kaikki ovat tasavertaisia, Pilvistö-Viljanen muistuttaa.

Tehdään joulu yhdessä

Luojan kämmenellä -yhdistys kokoaa vapaaehtoisia erilaisiin tehtäviin – kuten nyt tekemään joulua toisille.
– Haastamme paikallisia yrityksiä lahjoittamaan esimerkiksi ruokatarvikkeita joulunviettoon. Tarkoitus on, ettei vapaaehtoisille tulisi liian suurta taakkaa tehtävissään, että jokainen saisi tehdä sen verran kuin sydämessään kokee, Henna Nieminen ja Anne Heikkilä sanovat.
– Jos joku yksittäinen ihminen tai yritys innostuu lähtemään mukaan tekemään Niinirannan yhteistä joulua niin yhteystiedot löytyvät yhdistyksemme sivuilta: luojankammenellary.fi.

Yhteinen joulu Valkealan Niinirannassa 23.-25.12.

Yhteinen joulunvietto Niinirannan toimintakeskuksessa (Leiritie 11, 45360 Valkeala) alkaa to 23.12. klo 17 ja päättyy la 25.12. klo 13. Ohjelmassa on mm. joulun yhteistä valmistelua, ulkoilua, saunomista ja musiikkia sekä mahdollisuus hiljentyä, pelata pelejä ja askarrella. Mukana tapahtumassa Henna Nieminen ja Anne Heikkilä Luojan kämmenellä -yhdistyksestä sekä muita vapaaehtoisia. Tapahtuman järjestää Kouvolan ev.lut. seurakunnat ja Luojan kämmenellä ry.

Jouluaaton ohjelma: Aattona on klo 12 joulurauhan julistus ja jouluateria, klo 14 jouluhartaus Valkealan kirkossa, klo 17 jouluevankeliumi ja joulupuuro sekä yhteinen joulujuhla. Jouluaattoa voi viettää haluamallaan tavalla ja ohjelmaan osallistua sen verran kuin haluaa.

Yöpyminen yhteismajoituksena (3-5 henkilöä / huone). Perheiden on mahdollisuus saada oma huone. Maksimissaan mahtuu 30 yöpyjää. Mahdollisuus osallistua joulunviettoon myös pelkästään jouluaattona.

Hinnat: 30 € aikuinen, 15 € lapsi, pelkkä jouluaatto 10 €. Maksuihin on mahdollista saada tukea oman seurakunnan diakoniatyöltä.

Ilmoittautuminen 17.12. mennessä (myös päiväkävijät) ja lisätietoja: luojankammenellary.fi tai puhelimitse 045 7831 4110.

Fri Dec 03 11:56:27 EET 2021