Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksien osallistujamäärää rajoitetaan

Kouvolan seurakuntien yhteislaulutilaisuuksiin voidaan ottaa osallistujia puolet käytössä olevan tilan enimmäishenkilömäärästä 3. joulukuuta alkaen.

Kirkossa kuoro sekä yleisöä laulamassa. Pieni tyttö tanssii kirkon keskikäytävällä.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksiin voidaan ottaa osallistujia puolet seurakunnan tilan enimmäisosallistujamäärästä. Arkistokuvassa Kauneimmat Joululaulut -tilaisuus Myllykosken kirkossa vuonna 2017. Kuva: Martti Kivistö

Kouvolan seurakuntayhtymä huomioi Etelä-Suomen aluehallintoviranomaisen 30.11. antamat uudet rajoitukset yhteislaulutilaisuuksissaan. Avin rajoitukset ovat voimassa Kymenlaaksossa 3.12.2021-2.1.2022.

Kouvolan seurakunnat rajoittavat yhteislaulutilaisuuksiensa osallistujamäärän 3. joulukuuta alkaen puoleen tiloihin hyväksytystä enimmäisosallistujamäärästä, jos laulutilaisuuteen osallistuu yli 20 henkilöä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Kouvolan Keskuskirkkoon mahtuu 400 henkilöä laulamaan Kauneimpia Joululauluja, kun tilan virallinen enimmäisosallistujamäärä on 800.

Uudet rajoitukset vaikuttavat Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksien järjestelyihin. Ajantasaiset tiedot Kauneimmista Joululauluista löytyvät Kouvolan seurakuntien verkkosivuilta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Yhteistyössä ravintolayrittäjien kanssa ravintolan tiloissa toteutettavissa Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa on käytössä koronapassi.

Yhteislaulutilaisuudet ovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen arvion mukaan koronaviruksen leviämisen kannalta korkeariskisiä tapahtumia. Yhteislaulutilaisuudella tarkoitetaan tilaisuutta, jonka pääasiallista sisältöä on yhteislaulu.

Jumalanpalvelukseen voi osallistua kirkossa tai verkossa

Avin uudet rajoitukset eivät koske Kouvolan seurakuntien muuta toimintaa kuin yhteislaulutilaisuuksia. Mikkelin piispa Seppo Häkkinen on ohjeistanut hiippakuntansa seurakuntia olemaan rajoittamatta omilla päätöksillään toimintaansa enempää kuin viranomaisten ohjeet ja määräykset edellyttävät.
– Nyt annettu Kymenlaaksoa koskeva päätös rajoituksista ei siis koske joulukirkkoja, jouluhartauksia, kirkollisia toimituksia tai muuta seurakunnan tavanomaista toimintaa. Rajoitukset eivät koske myöskään ulkotiloissa järjestettäviä tilaisuuksia, piispa toteaa ohjekirjeessään.

Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelukset järjestetään edelleen avoimin ovin, ja niitä voi seurata myös verkossa. Tietoa verkossa suoratoistettavista jumalanpalveluksista löytyy osoitteessa kouvolanseurakunnat.fi/jumalanpalvelus.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakuntien tilaisuuksissa huomioidaan osallistujien terveysturvallisuus

Kouvolan seurakuntien järjestämiin tilaisuuksiin voi saapua vain täysin terveenä sekä yleisiä turvallisuusohjeita noudattaen. Kaikissa Kouvolan seurakuntayhtymän tiloissa huomioidaan väljyys tilojen käytössä sekä tarjotaan käsidesiä kävijöille. Kouvolan seurakuntayhtymä muistuttaa tilaisuuksissaan Kymsoten alueella voimassa olevasta vahvasta maskisuosituksesta. Tilaisuuteen osallistujan kannattaa ottaa ensisijaisesti mukaan oma kasvomaski.

Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, kirkkoherra Arto Helle kiittää sekä seurakuntalaisia että seurakuntayhtymän työntekijöitä vastuullisesta toiminnasta.
– Sekä omasta että lähimmäisen turvallisuudesta on huolehdittu tilaisuuksissamme muuttuvien olosuhteiden vaatimia viranomaisten ohjeita noudattaen ja toisistamme välittäen, hän toteaa.
– Hyvän Jumalan siunauksen pyytäminen yhdessä niin sanoin kuin sävelin on aina ollut kristityille erityinen toivon lähde. Nytkin saamme sitä toteuttaa, vaikkakin rajoitetusti koolle tullen, mutta avarasti sydämissämme ja kodeissamme joulun lahjasta kiittäen ja laulaen, Arto Helle sanoo.

Uudet rajoitukset eivät vaikuta kasteen, kirkkohäiden ja hautajaisten järjestelyihin

Avin antamat uudet rajoitukset eivät koske kirkollisia toimituksia. Kaste, kirkollinen vihkiminen ja hautaan siunaaminen on edelleen mahdollista toteuttaa Kouvolan alueella ilman henkilömäärärajoituksia. Toimituksissa noudatetaan samaa terveysturvallisuutta kuin muissakin seurakunnan tilaisuuksissa. Kirkollisesta toimituksesta vastaava pappi sopii toimituksen käytännön järjestelyistä suoraan omaisten kanssa.

Seurakuntien ajankohtaiset tapahtumatiedot löytyvät verkosta

Kouvolan seurakuntien joulusivu verkossa kokoaa yhteen ajantasaiset tiedot seurakuntien joulunajan tapahtumista. Sivulta kannattaa tarkistaa tiedot joulutapahtumien järjestelyistä ennen tilaisuuteen saapumista. Tiedot löytyvät osoitteesta kouvolanseurakunnat.fi/joulu.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Dec 02 13:53:00 EET 2021