Kouvolan seurakunnan uusi kirkkoherra valitaan marraskuussa

Kouvolan seurakuntaneuvosto valitsee uuden kirkkoherran välillisellä vaalilla 2. marraskuuta.

Käpylän keltainen kivikirkko ulkoa kuvattuna.

Kouvolan kirkkoherran vaalin ehdokkaat saarnaavat sanajumalanpalveluksissa Käpylän kirkossa lokakuussa peräkkäisinä sunnuntaina. Kuva: Kouvolan kameraseura

Kouvolan seurakunnassa järjestetään kirkkoherran vaali tänä syksynä. Vaalissa ehdokkaina ovat Kouvolan seurakunnan kappalainen Henna Huppunen, Luumäen seurakunnan kirkkoherra Tuija Nuutinen ja Jaalan kappeliseurakunnan kappalainen Minna Tanska

Uuden kirkkoherran valitsee Kouvolan seurakunnan seurakuntaneuvosto kokouksessaan 2. marraskuuta. Vaalitapaa, jossa seurakuntaneuvoston jäsenet valitsevat äänestämällä kirkkoherran, kutsutaan välilliseksi vaaliksi.

Ennen kirkkoherran valintaa Kouvolan seurakuntaneuvosto haastattelee kaikki ehdokkaat 5. lokakuuta. Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli on myös haastatellut kaikki ehdokkaat, ja antaa heistä oman lausuntonsa Kouvolan seurakuntaneuvostolle.

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli antaa virkamääräyksen seurakuntaneuvoston valitsemalle kirkkoherralle. Uusi kirkkoherra voi aloittaa virassaan, kun nykyinen kirkkoherra Keijo Gärdström jää virallisesti eläkkeelle 1.3.2022.

Vaalin valmistelijana toimii Launeen kirkkoherra Heikki Pelkonen

Välillisen vaalin järjestelyistä Kouvolan seurakunnassa vastaa Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulin 28. syyskuuta tehtävään nimeämä vaalin valmistelija, Lahden Launeen seurakunnan kirkkoherra Heikki Pelkonen.

– Roolini on ulkopuolisena olla turvaamassa objektiivisuutta ja vaalien eri vaiheiden menemistä kirkkolain ja ohjeistusten mukaisesti, Heikki Pelkonen sanoo.

Ehdokkaat esitellään seurakuntalaisille verkossa sekä vaalitilaisuuksissa

Kirkkoherran vaalin valmistelutyöryhmään kuuluva, Kouvolan seurakuntaneuvoston jäsen Antero Rossi painottaa, että kirkkoherran vaalin ehdokkaita halutaan tehdä tutuksi seurakuntalaisille ennen seurakuntaneuvoston vaalikokousta.

– Vaikka seurakuntalaisilla ei ole mahdollisuutta äänestää välillisessä vaalissa, pidämme valmistelutyöryhmässä hyvin tärkeänä, että kaikki kirkkoherraehdokkaamme ovat esillä ja seurakuntalaisten kuultavina. Ehdokkaisiin tutustumista varten Kouvolan seurakunta järjestää kaikille avoimia vaalitilaisuuksia lokakuun aikana, Antero Rossi kertoo.

Ehdokkaiden esittelyt sekä lisätietoa vaalista löytyy verkosta vaalin infosivulta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Vaalipaneeli Maria-salissa ja vaalisaarnat Käpylän kirkossa

Kaikkien ehdokkaiden vaalipaneeli järjestetään keskiviikkona 20. lokakuuta klo 18 Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa. Ennen paneelin alkua on kahvitarjoilu klo 17.30 alkaen. Vaalipaneeli myös striimataan verkossa Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla. Pääset YouTube-kanavalle tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kaikki ehdokkaat saarnaavat lokakuussa peräkkäisinä sunnuntaina klo 13 Käpylän kirkon sanajumalanpalveluksissa. Vaalisaarnan pitäjä toimii myös jumalanpalveluksen liturgina. Sunnuntaina 10. lokakuuta Käpylän kirkossa saarnaa kappalainen Minna Tanska, sunnuntaina 17. lokakuuta kappalainen Henna Huppunen ja sunnuntaina 24. lokakuuta kirkkoherra Tuija Nuutinen.

2021-10-01 10:30:19.0