Perinnejumalanpalvelus Valkealan kirkossa 1.8.

Valkealan kirkossa vietetään perinnejumalanpalvelusta 1800-luvun tapaan sunnuntaina 1.8. klo 10. Kunniavieraina ovat Elo-Matti  ja Elo-Maija.

Hevosen vetämissä kärryissä istuvat mies ja nainen kansallispuvuissa. Taustalla Valkealan kirkko.

Matkalla kirkkoon Elo-Matti ja Elo-Maija saivat kuskikseen Ilon tallin vetäjän Hanna Tiaisen. Roosa-hevonen (Kotalan Glimrende Rosa). Kuva: Ari Luomajoki.

Perinnejumalanpalveluksen liturgina toimii kappalainen Ari Luomajoki, hiippakuntadekaani, teologian tohtori Marko Marttila saarnaa, kanttorina on Teemu Kääriäinen ja lukijana Erkki Sillanpää. Kunniavieraina jumalanpalveluksessa ovat Elo-Matti (Keijo Kouvonen) ja Elo-Maija (Margetta Ala-Krekola). Seurakuntalaisia pyydetään pukeutumaan vanhanajan vaatteisiin ja asettumaan kirkkoon säätynsä mukaisille paikoille. Jumalanpalveluksen jälkeen on kahvitus tapulin edessä, sateen sattuessa kirkon sivusalissa. Kahvittajana toimii naisten kasvuryhmä.

1800-luvun jumalanpalvelus poikkeaa sävyltään nykyisestä jumalanpalveluksesta

– 1800-luvun jumalanpalvelus sisältää paljon tutunoloisia elementtejä, mutta vanhahtavan kielen lisäksi sävy teksteissä on ehkä nykyistä enemmän ihmisen heikkoutta ja syntisyyttä painottavaa. Korostetaan myös hyvällä tavalla kristityn velvollisuutta kristillisen elämän käytännön toteuttamisessa ja Kristuksen seuraamisessa, kertoo Ari Luomajoki.

Valkealan perinnejumalanpalveluksessa käytetään nykyvirsiä, jotta ihmisillä on mahdollisuus osallistua aidosti jumalanpalvelukseen.

Perinnekirkkoja on järjestetty Valkealassa viimeksi 2014 sekä Lutherin juhlavuotena 2017. Aikaisemminkin niitä on aina silloin tällöin ollut. Valkealan seurakunnan juuret alkavat 1600-luvulta samalta kirkkomaalta. Vaikka kirkko on uusi, perinne on pitkä.
– Taustalla on pitkälti Valkealan kotiseutuyhdistyksen ja Valkealan kirkonkylän kyläyhdistyksen aktiivisuus. Heidän kanssaan yhteistyössä tapahtumia on järjestetty. Tapahtuma on myös osa Elovalkeat-tapahtumaa, joten paikallisuus näkyy vahvasti, Luomajoki sanoo.
Elovalkeat-avajaiskulkue museonmäelle lähtee liikkeelle kirkolta perjantaina 30.7. klo 17.30.

Kirkkovenesoutu Toikkalasta

Kirkkovenesoutu lähtee Toikkalasta Sunin rannasta klo 8. Toikkalan/Hyyryn osanottajia on valmiina soutuun. Vene soudetaan Rapojärven yli Puhjonrantaan, josta on kuljetus Valkealan kirkolle. Paluu on joko soutaen Puhjonrannasta tai suoraan bussilla Toikkalaan.

2021-07-15 16:47:00.0