Kouvolan kirkkovaltuusto hyväksyi ylijäämäisen tilinpäätöksen

Kouvolan seurakuntayhtymän vuosi 2020 oli taloudellisesti hyvä.

Yleiskuva valtuustosta istumassa Keskuskirkossa turvavälein.

Kouvolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui Keskuskirkossa 10. kesäkuuta.

Kouvolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui 10. kesäkuuta Kouvolan Keskuskirkossa. Valtuusto hyväksyi kokouksessaan seurakuntayhtymän tilinpäätöksen. Tilinpäätöksen valtuustolle esitellyt hallintojohtaja Matti Ilmivalta totesi, ettei vuosi 2020 ollut poikkeustilanteen takia vertailukelpoinen aiempiin seurakuntayhtymän toimintavuosiin tai talousarvioon. Poikkeusvuoden tilikauden ylijäämäksi tilinpäätökseen on merkitty 765 792 euroa.

– Kaikesta huolimatta Kouvolan seurakuntayhtymällä oli taloudellisesti hyvä vuosi. Myönteistä oli verotulojemme pieni kasvu, Matti Ilmivalta kertoi. Seurakuntayhtymän kirkollisverotuotto viime vuonna oli 15,52 miljoonaa euroa, ja vuoden 2019 tilinpäätöksessä 15,4 miljoonaa euroa.
Hallintojohtaja nosti myös esille, että viime vuonna toteutui yhtymän historian suurimmat investointimenot 3,1 miljoonaa euroa. Investointimenoja kasvatti Myllykosken kirkkoon toteutettu laajennusosa Triadi.
– Seurakuntayhtymä on kuitenkin edelleen velaton, hallintojohtaja huomioi.

Kirkollisveroprosenttina säilyy 1,60

Kirkkovaltuusto päätti myös kirkollisveroprosentista vuodelle 2022. Kirkollisveroprosenttina säilyy 1,60, ja se on ollut sama vuodesta 2012 saakka.

Yhteiseen kirkkoneuvostoon uusi jäsen

Yhteisen kirkkoneuvoston jäsen Marjo Brownie menettää vaalikelpoisuutensa Kouvolan seurakunnassa paikkakunnalta poismuuton takia. Brownien tilalle yhteisen kirkkoneuvoston varsinaiseksi jäseneksi valtuusto valitsi Mervi Heinolan Kouvolan seurakunnasta. Heinolan henkilökohtaiseksi varajäseneksi kirkkoneuvostossa valittiin Matti Kaarlenpoika Kouvolan seurakunnasta.

”On aika muistaa rukouksissa seurakuntien työntekijöitä”

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Elina Lehtomäki pohti puheenvuorossaan Kymenlaakson helpottunutta koronatilannetta.
– Rajoitukset höllentyvät, ja haparoiden astumme uuteen aikaan. Kouvolassa pääsemme jo tulevana sunnuntaina monessa yhtymän paikallisseurakunnassa jumalanpalvelukseen kirkkoon. Nyt on aika muistaa rukouksissamme seurakuntien työntekijöitä, jotka tässä uudessa tilanteessa muun muassa suunnittelevat kesän toimintaa ja pitävät rippileirejä.

Puheenjohtaja kiitti valtuustoa kuluneesta kaudesta. Erityiset kiitokset Elina Lehtomäki osoitti Anjalankosken kirkkoherra Eija Murrolle ja Kouvolan kirkkoherra Keijo Gärdströmille, jotka osallistuivat ennen eläkkeelle jäämistään nyt viimeistä kertaa kirkkovaltuuston kokoukseen.
– Olette kumpikin antaneet elämänne Jumalan valtakunnan käyttöön toimimalla seurakuntanne esipaimenena.
Kirkkovaltuusto päätti kokouksensa yhdessä laulettuun Suvivirteen.

2021-06-11 10:08:35.0