Kouvolassa kirkko jakaa hyvinvointia myös valtionavustuksen tuella

Kouvolan seurakunnat auttavat ihmisiä yhteiskunnan toipuessa koronakriisistä. Apua kouvolalaisille annetaan myös opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadun avustuksen turvin.

Iäkkäitä ihmisiä pyörätuoleissa ja istumassa tuoleissa kuuntelemassa pihalla musiikkia.

Musiikki tuo virkistystä palvelukeskusten arkeen. Yleisöä kuuntelemassa Juulia Rihun ja Jaakko Inkilän soittoa Kevätsoitto-keikalla Tähteen Palveluasuntojen pihalla 24. toukokuuta. Kuva: Anna-Karoliina Pelto

Kirkko tekee hyvää myös valtion tuella. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi viime vuonna erityisavustuksen evankelis-luterilaisen kirkon diakoniatyölle. Sen turvin seurakunnat auttavat ihmisiä yhteiskunnan toipuessa koronakriisistä.

Valtakunnallinen avustus tuli Kouvolan seurakunnille iloisena yllätyksenä; ne saivat yhteensä 65.900 euroa kouvolalaisten auttamiseksi. Kaikki Kouvolan seurakunnat jakavat taloudellista tukea ja ruoka-apua kotitalouksille, jotka ovat koronan takia joutuneet vaikeuksiin. Lisäksi tukea on kohdennettu eri tavoin vähävaraisten paikkakuntalaisten hyvinvointiin ja virkistykseen, mikä ei normaalisti juurikaan ole mahdollista seurakuntien diakoniatyön omien avustusvarojen puitteissa.

Kevätsoitto tuo virkistystä palvelulaitosten arkeen

– Valtionavustus on mahdollistanut koronan takia taloudelliseen hätään joutuneiden avustamisen selvästi merkittävämmällä tavalla. Uskon, että saadulla avulla on ollut merkitystä myös henkisesti, ei vain aineellisesti, toteaa vt. johtava diakoniatyöntekijä Sanna Junnola-Ahola Kuusankosken seurakunnasta.

– Kuusankoskella ja Jaalassa olemme jakaneet lahjakortteja ja kotiruokakasseja, joihin koottiin monipuoliset ateriat hyödyntäen paikallisten yrittäjien tuotteita.
Kuusankoskella toteutetaan myös Kevätsoitto-kiertue paikallisin voimin.
– Kevätsoitto tarjoaa asumisyksikköjen ja palvelukeskusten asukkaille iloa ja virkistystä. Yhteinen musiikkihetki karkottaa yksinäisyyttä ja eristäytymistä, joista on kärsitty koronavuonna palvelulaitosten arjessa, Sanna Junnola-Ahola kertoo. Kevätsoitto-kiertueella musisoivat seurakunnan palkkaamat paikalliset muusikot, ja kaikissa musiikkihetkissä kuullaan myös tuttu Suvivirsi.

Tukea nuorille urheiluharrastuksiin ja lahjakortteja vaatehankintoihin

– Ihmiset kärsivät koronasta eri tavoin, esimerkiksi työttömyyden, velkaantumisen tai sairastumisen takia. Jaamme ruokalahjakortteja sekä valmiita aterioita, kertoo diakoniatyön johtaja Eija Grönvall Kouvolan seurakunnasta.
Seurakunta ohjaa avustusvaroja myös paikallisille urheiluseuroille vähävaraisten ja lahjakkaiden nuorten harrastuksen tukemiseen.
– Urheiluseurat ja -järjestöt ovat joutuneet koronapandemian vuoksi perumaan turnauksia ja vähentämään yleisömääriä otteluissa. Tämä on aiheuttanut heille merkittäviä taloudellisia tappioita, Eija Grönvall huomioi.

Elimäen seurakunta jakaa lahjakortteja ruuan, kodintarvikkeiden ja vaatteiden hankintaan.
– Pääsiäisenä jaetut ruokakassit ja hengelliset lehdet ilahduttivat vastaanottajia, Elimäen seurakunnan diakoni Helena Puhakka tietää.

Hyvinvointipalveluja myös vähävaraisille

– Halusimme käyttää avustuksen monipuolisesti eri-ikäisten ja eri elämäntilanteissa olevien ihmisten hyväksi sekä samalla tukea koronan myötä ahdinkoon joutuneita paikallisia yrityksiä, diakoni Marita Pilvistö-Viljanen Valkealan seurakunnasta sanoo.
Myös Valkealassa on jaettu ruokakasseja ja lahjakortteja sekä suunniteltu kesäkuun alkupuolelle pihakonsertit alueen asumisyksikköjen asukkaiden piristykseksi.
Ruoka-avun lisäksi seurakunta on jakanut lahjakortteja kampaamoon, jalkahoitoon ja hierojalle.
– Avustuksen myötä olemme voineet ostaa tuotteita ja palveluja, joita vähävaraisten ihmisten ei ole mahdollisuus muuten saada. Vastaanottajat ovat olleet kiitollisia ja onnellisia tästä avusta, eikä kyyneliltäkään ole vältytty, Pilvistö-Viljanen kertoo.

– Anjalankosken seurakunnassa suurin osa avustusrahasta on jaettu avustuksina koronan eri tavoin koskettamille. Muistimme myös tänä vuonna 80 vuotta täyttäviä lahjakirjalla. Lisäksi tarjoamme paikallisten asumisyksikköjen asukkaille ja henkilökunnalle kesäkuun aikana kivan yllätyksen, diakoni Marjo Ihalainen paljastaa.

2021-06-03 11:19:06.0