Nuorten elektrojumis TV1-kanavalla 6. kesäkuuta

Kuusankosken kirkosta televisioidaan nuorten elektrojumalanpalvelus Ylen TV1-kanavalla 6. kesäkuuta kello 10.

Pappi ja laulavat nuoret Kuusankosken kirkon värivaloin valaistun alttarin edessä.

Nuorten elektrojumis Kuusankosken kirkosta nähdään 6. kesäkuuta Ylen TV1 -kanavalla kello 10. Kuva: Yle.

Elektromessu on kanttori Risto Eskolan ja kappalainen Johanna Pesosen suunnittelema konsepti, joka tehtiin tilaustyönä Mikkelin hiippakunnan kerhonohjaajien koulutuspäiville vuonna 2019.

Sunnuntaina 6. kesäkuuta nuorille suunnattu elektrojumis juhlistaa valtakunnallisena televisiolähetyksenä koulujen kevätjuhlaviikonloppua. Jumalanpalveluslähetys on kuvattu Kuusankosken kirkossa.
Jumalanpalveluksen bändissä soittaa nuoria kaikista Kouvolan seurakuntayhtymän paikallisseurakunnista. Kosketinsoittajana toimi Jadelina Pesonen, jolla on vuosien kokemus nuortenbändissä soittamisesta.

– Jumalanpalveluksen toteutus ja televisionauhoitus oli mielenkiintoinen, positiivinen ja innostava kokemus. Pidän tärkeänä, että jumikset ovat monipuolisia ja huomioivat erilaiset kohderyhmät, Jadelina kertoo ja toivoo jumalanpalveluksia erilaisilla teemoilla, kuten rock, hiljaisuus, huvipuisto ja tanssi.

Nuoret vierailivat Ylen studiolla elektromusiikin hengessä

Yleisradio kutsui elektrojumiksen nuoret soittajat tutustumiskäynnille YleX:n tiloihin. Keväisellä vierailulla Pasilassa nuoret tapasivat myös DJ Orionin. DJ Orion on Suomen keskeisimpiä elektronisen musiikin tuottajia ja musiikkitoimittajia.
– Elektrojumalanpalvelus tehtiin elektronisen musiikin tyylillä ja meille mahdollistettiin samalla tämä tapaaminen alan huipun kanssa. Tästä Pasilan-reissusta nähdään jumalanpalveluslähetyksen alussa pieni insertti, nuorten ryhmää luotsannut Risto Eskola kertoo.

Elektromusiikin sävyt kuuluvat nuorten jumalanpalveluksessa

Elektrojumis sisältää nuorille tuttuja virsiä ja hengellisiä lauluja nykyaikaisesti säestettynä.
– Olen sovittanut kappaleita pienelle jousiryhmälle, sähkörummuille, bassolle, syntikoille ja nuorten lauluryhmälle. Tavoitteena on ollut tuoda tyyliä lähemmäs nykymusiikin koneellisesti tuotettua elektromusiikin sävyä. Mukana on uudella otteella sovitettuja nuorten hengellisten laulujen hittejä kuten "Kuljeta ja johda" ja "Kuule minun ääneni", kertoo Risto Eskola.
Johanna Pesonen on tuonut liturgian vastaamaan messun musiikillista tyyliä. Kokonaisuus on riisuttu ja pohdiskeleva. Pesonen kertoo, että saarna on toteutettu tekstien ja kuvien kautta, niin että bändi improvisoi musiikkia tekstien ja kuvien päälle.
– Fokuksessa ovat korona-ajan nuorten huolet, haaveet, pelot ja unelmat, Johanna Pesonen sanoo.

Nuorten elektrojumis

Su 6.6. klo 10 Jumalanpalvelus Kuusankosken kirkosta Yle TV1 -kanavalla. Jumalanpalvelus on katsottavissa myös Yle Areenasta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Pappi ja valokuvat: Johanna Pesonen
Koskettimet ja musiikin sovitus: Risto Eskola