Kesäkirkot ja -kahvilat kutsuvat taivaalliselle tauolle

Kouvolan seurakuntien kesällä avoinna olevat kirkot ja kesäkahvilat kutsuvat piipahtamaan taivaalliselle tauolle.

Vapaaehtoiset yhdessä sisällä kellotapulissa, mukana vanhanajan kahvipannu ja puukannu.

Valkealan kirkon kellotapulilla vietetään Tapulitorstaita ja tapulikahveja. Kahveja ovat mukana järjestämässä Keijo Kouvonen, Soile Kola, Riitta Kivistö ja Heli Taipalus. Kuva: Ari Luomajoki

Kouvolassa on kesällä avoinna kolme kirkkoa hiljentymistä ja tutustumista varten. Kouvolan seurakunnat avaavat myös kesäisiä kahviloita kirkkojen ja seurakuntatalojen kupeessa.

Elimäen, Jaalan ja Valkealan kirkot pitävät ovia avoinna

Elimäen kirkon ovet ovat avoinna 5.–30. heinäkuuta arkisin klo 11–15. Kirkossa on paikalla opas, joka voi esitellä kirkkoa vierailijoille. Kirkossa järjestetään hartaushetki keskiviikkoisin klo 12.
Jaalan kirkko on avoinna 13.6.–1.8. tutustumista ja hiljentymistä varten maanantaista torstaihin klo 9–15 ja perjantaisin klo 9–13. Valkealan kirkko on kävijöille avoinna kesäaikaan maanantaista torstaihin klo 11–15.

Pistäydy tunnelmallisissa kesäkahviloissa lähetystyön hyväksi

Elimäen kirkon pihalla on kahvila avoinna samalla ajanjaksolla kuin kirkkokin, 5.–30. heinäkuuta klo 11–15.

Jaalan kirkossa toimii lähetyksen kesäkahvila tiistaisin ja torstaisin ajalla 15.6.–5.8. klo 12–15. Kahvila löytyy kirkon seurakuntasalista.

Kuusankosken seurakuntatalolla avautuu lähetyksen kesäkahvila 2. kesäkuuta alkaen. Kahvila pyörii 15.9. saakka keskiviikkoisin klo 11–13 Kuusankosken seurakuntatalon parkkipaikalla.
– Lähetystyön torikahvilaa on pidetty Kuusankosken torilla vuosikymmeniä. Tänä kesänä kahvila on muuttanut sekä paikkaa että päivää. Tuttua on kuitenkin Reilu kahvi, herkulliset sämpylät ja vastapaistetut pullat sekä jännitys arpojen parissa. Suunnitteilla on myös yhteislaulutilaisuuksia päiviä piristämään, kertoo lähetyssihteeri Susanna Roitto Kuusankosken seurakunnasta.

Myllykosken torilla nautitaan kahvit ja herkkuja Lähetyksen torikahvilassa maanantaisin 7.6.–30.8. klo 13–14. Torikahvilassa vietetään hartaus klo 12.55.
Kahvilat ovat avoinna koronarajoitusten puitteissa. Kirkkokahviloiden tuotot käytetään seurakuntien kautta lähetystyön hyväksi.

Valkealan kirkolla vietetään tapulikahveja

Valkealan kirkolla vietetään kesällä viidesti tapulitorstaita. Tapulitorstait järjestetään klo 13–15 torstaisin 10. ja 17. kesäkuuta, 8. ja 22. heinäkuuta sekä 19. elokuuta. Tuolloin on avoinna kahvila kirkon kellotapulin pihalla sekä myytävänä vaihteleva valikoima Lähetyspuodin tuotteita.
– Meillä on esimerkiksi hienoja villasukkia, jotka lämmittävät niin kesällä kuin talvella, sekä erään lähes 90-vuotiaan vapaaehtoisemme valmistamia laadukkaita kahvipussikasseja, kertoo Tapulitorstaista vastaava seurakunnan vapaaehtoinen Saimi Valkama. Hän ja muut vapaaehtoiset pyörittävät Tapulitorstain kahvila- ja myyntitoimintaa.

– Tapulitorstait ovat seurakuntamme uutta toimintaa, johon kutsumme mukaan myös uusia vapaaehtoisia. Mukavaan toimintaan voi sitoutua kesällä vaikka yhdeksi kerraksi. Jos haluat tulla mukaan, ota yhteyttä lähetyssihteeri Päivi Koskiseen, Saimi Valkama vinkkaa.

Valkealan kirkolla tarjoillaan myös sunnuntaisin tapulikahvit, jotka järjestetään jumalanpalveluksen jälkeen vanhan kellotapulin ympärillä ulkotiloissa 13.6., 18.7., 1.8. ja 15.8. Sateen sattuessa kahvit juodaan kirkon sivusalissa.
Tapulilla nautittavien kahvien tuotto menee Valkealan seurakunnan lähetystyön hyväksi.

2021-05-28 15:47:00.0