20 hengen rajoitus Kouvolan seurakuntien toiminnassa jatkuu

Kouvolan seurakunnat voivat järjestää ryhmätoimintaa enintään 20 hengelle. Nykyinen henkilömäärärajoitus on voimassa myös kirkollisten toimitusten toteutuksessa. Lue päivitetty uutinen.

Vauva kastemekossa.

Kastehetkeen seurakunnan tiloissa voi osallistua uuden ohjeistuksen mukaan enintään 20 henkilöä. Kuva: Aarne Ormio, Kirkon kuvapankki

Uutinen päivitetty 26.5.2021

Kymenlaaksossa voi järjestää enintään 20 hengen yleisötilaisuuksia 15.6. saakka. Viranomaisten ohjeistuksen mukaisesti 20 hengen henkilömäärärajoitus on voimassa 15.6. saakka sekä sisä- että ulkotiloissa.

Kouvolan seurakuntayhtymä huomioi omassa toiminnassaan voimassa olevat rajoitukset. Kaikissa tilaisuuksissa noudatetaan edelleen turvaohjeita turvaväleistä, kasvomaskeista ja hyvästä hygieniasta.

Kirkollisiin toimituksiin voi osallistua enintään 20 henkeä

Kirkollisia toimituksia ovat kaste, häät ja hautaan siunaaminen. Seurakunnan tiloissa tai muussa tilassa järjestettävää kirkollista toimitusta koskee enintään 20 henkilön osallistujamäärä 15.6. saakka.
Sovitusti kirkollisen toimituksen voi järjestää myös ulkotiloissa. Ulkona toteutettavia kirkollisia toimituksia koskee myös 20 henkilön osallistujamäärä.

Toimituksesta vastaava pappi voi käyttää pastoraalista harkintaa kirkollisiin toimituksiin osallistuvien määrän pienessä ylityksessä. Osallistujien määrästä sovitaan aina toimituksesta vastaavan papin kanssa.
Kouvolan seurakuntien papit ja kanttorit eivät osallistu muistotilaisuuksiin 15.6. saakka.

Muistotilaisuuksia tai kaste- ja vihkikahveja voi järjestää seurakuntien tiloissa. Seurakuntien tiloja voi vuokrata enintään 20 hengen yksityistilaisuuksia varten.

Aikuisten ryhmätoimintaa sisätiloissa avataan enintään 20 henkilön kokoontumisina

Seurakuntien aikuisryhmien toimintaa voidaan järjestää enintään 20 hengen tai sitä pienemmissä ryhmissä seurakuntien tiloissa. Tilan tulee olla suhteessa kokoontuvan ryhmän kokoon, jotta turvavälit voidaan säilyttää.

Kouvolan seurakuntien nuoten toimintaa järjestetään Kymsoten turvaohjeet huomioiden. Kymsoten ohjeistuksen mukaan vuonna 2003 syntyneiden ja sitä nuorempien ryhmäharrastustoiminta sisä- ja ulkotiloissa on mahdollista ilman ryhmäkoon rajoitusta siten, että toiminnassa noudatetaan turvavälejä. Kouvolan seurakunnat suunnittelevat nuorille suunnatun toiminnan huolellisesti, ja viestivät toiminnasta ja sen turvaohjeista nuorille.

Avoimet yleisötilaisuudet sekä seurakuntien jumalanpalvelukset jatkavat edelleen tauolla 15.6. saakka.

Jumalanpalvelukset jatkuvat verkon välityksellä

Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelukset jatkuvat ilman läsnäolevaa seurakuntaa 15.6. saakka. Kesäkuun lopun jumalanpalvelusten osalta seurakunnat odottavat viranomaisten ohjeistusta. Kesäkuussa jumalanpalveluksiin voi osallistua verkon välityksellä. Linkit jumalanpalvelusten lähetyksiin löytyvät verkkosivuiltamme.

Ehtoolliselle voi osallistua seurakuntien järjestämissä ehtoollistilaisuuksissa. Ehtoollistilaisuuksia koskee tällä hetkellä enintään 20 henkilön enimmäisosallistujamäärä. Tiedot tulevista ehtoollisenvietoista löydät verkkosivuiltamme. Seurakunnasta voi pyytää myös yksityisehtoollista.

2021-05-26 15:50:00.0