Seurakunnat järjestävät ehtoollisenviettoja pääsiäisaikaan

Kiirastorstaina 1. huhtikuuta pääsee monessa kirkossa koronaturvallisesti ehtoolliselle.

alt=

Kouvolan seurakunnat järjestävät useita ehtoollistilaisuuksia pääsiäispyhinä. Kuvassa Kouvolan Keskuskirkon ehtoollisvälineet. Kuva: Anna-Karoliina Pelto.

Kiirastorstai on perinteisesti vuoden suosituin kirkkopyhä käydä ehtoollisella. Kiirastorstaina 1. huhtikuuta ehtoollispöytä on katettu seurakuntalaisille Elimäen, Inkeroisten, Jaalan, Korian, Kuusankosken, Käpylän, Tuohikotin ja Valkealan kirkoissa sekä Keskuskirkossa.
Pääsiäispyhinä ehtoollisia järjestetään myös palmusunnuntaina 28.3., lauantaina 3.4., pääsiäissunnuntaina 4.4. ja toisena pääsiäispäivänä 5.4.

Kaikki ehtoollistilaisuudet toteutetaan kuuden hengen henkilörajoituksia sekä muita turvallisuusohjeita kirkkotiloissa noudattaen. Ehtoollishartauksiin Kouvolan Keskuskirkossa ja Valkealan kirkossa pyydetään ilmoittautumaan etukäteen.

Tiedot kaikista Kouvolan seurakuntien järjestämistä pääsiäisen ehtoollistilaisuuksista on koottu verkkoon Kouvolan seurakuntien pääsiäissivustolle.

Vaeltava messu Kuusankosken kirkkopuistossa ja kirkossa

Kuusankoskella kiirastorstain ehtoollinen toteutuu vaeltavan messun yhteydessä klo 15-16 ja 18-20. Vaeltava messu järjestetään Kuusankosken kirkossa ja kirkkopuistossa. Osallistuja voi vaeltaa suunniteltua reittiä alkaen kirkon alaovelta, missä on opastus vaellukselle.

– Vaeltavaan messuun voi osallistua ilmoitetulla aikavälillä itselle sopivana kellonaikana. Reitti kuljetaan omatoimisesti hiljaisuudessa ja vaellus kattaa messun kaikki osat. Vaellus päättyy kirkkoon, jossa soi pääsiäismusiikki ja alttarilla on tarjolla ehtoollinen. Vaellus toteutetaan ohjatusti ja koronaturvallisesti, kertoo kappalainen Mirva Lehtinen Kuusankosken seurakunnasta.

Ehtoollisvaelluksella kuljetaan turvallisesti

Kouvolan Keskuskirkon kirkkopuistossa ja kirkossa toteutetaan pääsiäislauantaina 3. huhtikuuta klo 20-22 ehtoollisvaellus.
– Ihmisillä on suuri kaipuu kokea jotain elävää ainaisten striimausten keskellä, sanoo Kouvolan seurakunnan seurakuntapastori Janne Turunen.

Pääsiäislauantai-illaksi Keskuskirkkoon ja sen lähiympäristöön suunniteltu vaellus pyrkii puhuttelemaan kaikkia aisteja. Kirkkoon sisälle tulijoita on vastassa elävää tulta kynttilöinä ja tuoksuina, silmiä lepuuttavaa salin hämärää sekä korville chimekellojen helinää.
– Ihmisten olisi hyvä saada pysähtyä. Kokea olevansa osa jotain suurempaa – yhteisöä, tapahtumaa, Janne Turunen sanoo.

Katso kaikki Kouvolan seurakuntien pääsiäistapahtumat verkossa ja kirkoissa.

2021-03-23 10:32:17.0