Kouvolan seurakuntayhtymä sammuttaa valoja ilmaston puolesta

Earth Hour -ilmastotapahtuma järjestetään lauantaina 27.3. klo 20.30–21.30.

Nuoren naisen käsissä on palava kynttilä.

Earth Hour -tapahtuma näyttää valomerkin ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Kuva: Adobe Stock.

Kouvolan seurakuntayhtymä kantaa vastuuta luomakunnasta osallistumalla Earth Hour –ilmastotapahtumaan lauantaina 27. maaliskuuta kello 20.30–21.30. Silloin sammutetaan valot niistä seurakuntayhtymän kohteista, joissa on aikaohjaus valoille: Käpylän, Inkeroisten, Myllykosken, Jaalan ja Voikkaan kirkot, Koivistontalo, Kouvolan seurakuntakeskus, Kuusankosken seurakuntakeskus, Sarkolan seurakuntakoti, Mielakan seurakuntatalo, Anjalan seurakuntatalo, Valkealan seurakuntatalo, Kouvolan vanha hautausmaa ja vanhan hautausmaan huoltorakennus sekä Niinirannan toimintakeskus.

Keskuskirkon risti säilyy valaistuna

Kouvolan Keskuskirkon pihavalot sammutetaan ilmastotapahtuman ajaksi, mutta risti jätetään valaistuksi.
– Risti edustaa korona-ajan keskellä turvallista pysyvyyttä. Seurakuntalaisilta tuli viime vuonna palautteena toive siitä, että valo Keskuskirkon ristissä loistaisi, kertoo Kouvolan seurakunnan kappalainen, ympäristötyöryhmän puheenjohtaja Kaija-Liisa Lindberg.

Tee ympäristöteko ruokalautasella

Ruoka on ollut ilmastotapahtuman teemana Suomessa jo useamman vuoden ajan. Ruoka muodostaa viidenneksen hiilijalanjäljestämme, saman verran kuin liikenne. Ilmaston kannalta punaista lihaa tulisi syödä korkeintaan kerran viikossa. Earth Hour -iltana kannustetaan nauttimaan kasvisruokaa tai kestävästi pyydettyä tai kasvatettua kalaa.

Kouvolan seurakuntayhtymän keittiö- ja leirikeskuspalveluissa ympäristönäkökohdat huomioidaan. Lähiruoka on tärkeä osa keittiöpalveluja, ja luomutuotteet ovat olleet käytössä jo pitkään. Ruokahävikkiä pienennetään muun muassa tarkoilla osallistujamäärillä, ruokalistan suunnittelulla ja tarjoamalla ruokaa joka maistuu lapsillekin. Myös elintarvikehankinnoissa toimitaan vastuullisesti.

Maailman suurin ilmastotapahtuma

Ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä Earth Hour on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma, jossa jokainen voi puolustaa luontoa ja hillitä ilmastonmuutosta. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa ympäristön tilasta ja ilmastokriisistä päättäjille. Earth Hour ei siis ole sähkön- tai energiansäästötempaus.

Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Maailmanlaajuisessa tapahtumassa oli viime vuonna mukana yhteensä 190 maata ja maantieteellistä aluetta.

Lisätietoja: earthhour.fi

2021-03-22 11:36:58.0