Pääsiäismusiikki soi verkossa

Kouvolan seurakunnat tarjoavat monipuolisia musiikkielämyksiä pääsiäiseen.

Henna Niemisen kasvokuva.

Henna Niemisen luotsaama Gospelkuoro johdattaa kuulijat musiikilliselle matkalle pääsiäiseen. Kuva: Outi Mähönen.

Kouvolan seurakuntien pääsiäismusiikki soi tänä vuonna verkossa. Tarjolla on muun muassa kauneimpia hengellisiä lauluja, hiljaisen viikon perinteistä musiikkia sekä lapsiperheille pääsiäismuskareita.

Kauneimmat hengelliset laulut kutsuvat laulamaan yhdessä

Kauneimmat hengelliset laulut- video on katsottavissa Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla. Tallenteella kuullaan kaksitoista kappaletta, joiden parissa voi laulaa myös kotona. Mukana ovat esimerkiksi hengelliset ikivihreät laulut Mua siipeis suojaan kätke, Armolaulu, Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan ja Edessäsi uudistun.

Tallenteen musiikista vastaavat Kouvolan seurakuntien kanttorit Risto Eskola, Elina Hyvönen, Viena Kontkanen, Teemu Kääriäinen, Mari Lehtinen, Ritva-Liisa Marttila, Hannu Muukka, Juha Nurmi, Terhi Paukku, Marianna Pellinen, Ville Perkkiö ja Kirsi Rantala. Tallenne on kuvattu Valkealan kirkossa ja Kouvolan Keskuskirkossa.

Stabat Mater kertoo Marian kärsimyksestä

Maanantaina 29.3. klo 18 julkaistaan Hiljaisen viikon maanantain musiikkihetki Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla. Pergolesin Stabat Mater-teoksen tulkitsevat Sanna Vainikka ja Katja Kallio (laulu) ja kanttori Mari Lehtinen (piano). Tallenne on katsottavissa 11.4. saakka.

Stabat mater on lyhenne latinan kielen sanoista stabat mater dolorosa, "seisoi äiti tuskissaan". Stabat mater kertoo Jeesuksen äidin kärsimyksestä poikansa ristin äärellä. 1200-luvulta peräisin oleva teksti oli aikanaan hyvin suosittu katolisessa hartauden harjoituksessa. Musiikin tekstiin ovat säveltäneet lukuisat säveltäjät. Tunnetuin Stabat Mater -sävellys on Giovanni Battista Pergolesin (1710–1736) käsialaa.

Maanantaina 29.3. julkaistaan klo 18 julkaistaan myös toinen musiikkitallenne. Hiljaisen viikon musiikkia on kuultavissa Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Anjalankosken seurakunnan YouTube-kanavalla. Tallenne on katsottavissa huhtikuun ajan.

Matka pääsiäiseen kulkee kärsimysviikosta pääsiäisen riemuun

Maanantaina 29.3. klo 18 ja toisena pääsiäispäivänä 5.4. klo 12 kuullaan Matka pääsiäiseen -tallenne Kouvolan seurakuntien YouTube-kanavalla. Tule mukaan hiljentymään ja kulkemaan musiikin ja sanojen siivittämänä kohti pääsiäistä. Kymmenen laulua johdattaa kuulijan kohtaamaan kärsimyksiä: omassa elämässä koettuja sekä Jeesuksen kärsimysviikon tietä, joka päättyy seuraavan viikon maanantaille pääsiäisriemun karkeloihin. Kokonaisuuden ovat toteuttaneet gospelmuusikko Henna Nieminen ja Gospelkuoro sekä Kuusankosken seurakunnan kappalainen Mirva Lehtinen

– Kokonaisuus rakennettiin osissa eri nauhoitussessioissa. Kaikki kuorolaiset harjoittelivat etänä, ja vain äänityskuvaukset toteutimme yhdessä. Kaikki olivat selvästi panostaneet kotona harjoitteluun, Gospelkuoron vetäjä Henna Nieminen iloitsee. Kuusankosken kirkossa tallennettu video esittelee myös kirkon kaunista arkkitehtuuria.
– Lähtökohta on vähän erilainen kuin perinteisissä hiljaisen viikon esityksissä. Mukana teksteissä ja lauluissa on vahvasti omakohtainen näkemys, johon kuulija voi samaistua, Henna Nieminen kertoo.

Pääsiäislauantain musiikkivideo: Ristiltä tyhjälle haudalle

La 3.4. klo 21 Ristiltä tyhjälle haudalle. Musiikkivideo Pekka Haaja & Co Valkealan kirkosta. Video julkaistaan Valkealan seurakunnan Facebook-sivulla.

Kuuntele, laula ja leiki mukana pääsiäismuskareissa

Lapsiperheille on tarjolla verkossa iloisia pääsiäismuskareita, joiden tahdissa isot ja pienet voivat laulaa ja leikkiä yhdessä. Linkit muskareihin löytyvät osoitteesta kouvolanseurakunnat.fi/kirkkomuskarit.

Mon Mar 22 10:29:00 EET 2021