Seurakunnat lähettävät seurakuntalaisille pääsiäisruohon siemeniä

Kouvolan seurakunnat muistavat 39- ja 40-vuotiaita seurakuntalaisiaan pääsiäistervehdyksellä.

Pääsiäisruohoasetelma, jossa on keltainen tipu.

Seurakuntien lähettämistä ohransiemenistä voi kasvattaa kotona pääsiäisruohoa. Kuva: Kirkon kuvapankki / Mikaela Lax.

Kouvolan seurakunnat lähettävät tänä vuonna 39 tai 40 vuotta täyttäville seurakuntalaisille pussin ohransiemeniä, joista voi kasvattaa kotiin pääsiäisruohoa. Rairuohon kasvatus on perinteinen pääsiäisen ajan tapa. Ruoho muistuttaa kasvullaan uuden elämän ihmeestä, toivosta ja tulevaisuudesta.

Tavoitteena ilahduttaa ja muistuttaa pääsiäisestä

– Pääsiäispostin tarkoitus on ilahduttaa vastaanottajia sekä muistuttaa pääsiäisestä kristillisenä juhlana, sanoo Valkealan seurakunnan kirkkoherra Arto Helle.
– Itselleni tärkeässä Jaakko Löytyn laulussa todetaan: "Me saamme kasvaa, saamme kasvaa hoidossa hyvän Kuninkaamme. Me saamme kasvaa, saamme kasvaa, toivoa toisille myös jaamme.”
Isyysvapaalta töihin juuri palannut kirkkoherra aikoo kasvattaa pääsiäisruohoa myös kotonaan.
– Ajattelimme 2-vuotiaan tyttäreni Liisan kanssa istuttaa, ensimmäistä kertaa hänen elämässään, pääsiäisruohon yhdessä ja ihmetellä sen kasvua, Arto Helle kertoo perheensä valmistautumisesta pääsiäiseen.

Siementervehdyksen saajat voivat antaa verkkolomakkeella palautetta lähetyksestä

Ohransiemenpussit saatekirjeineen lähtivät postin matkaan 10. maaliskuuta. Lähetyksen on tarkoitus tavoittaa vastaanottajat hyvissä ajoin ennen pääsiäispyhiä, jotta siemenet ehtii rauhassa kylvää ja kasvattaa pääsiäisruohoksi. Siemenlähetyksen saajat voivat myös antaa palautetta seurakunnille saamastaan postista osoitteessa kouvolanseurakunnat.fi/ohrapussi.

Hiljaista viikkoa vietetään tänä vuonna maaliskuun viimeisellä viikolla. Pääsiäistä juhlitaan kirkossa 4. ja 5. huhtikuuta. Kouvolan seurakuntien vinkit ja tapahtumatiedot pääsiäisenviettoon löytyvät verkossa osoitteessa kouvolanseurakunnat.fi/pääsiäinen.

Lue lisää pääsiäisestä Kouvolan seurakunnissa.

2021-03-12 10:08:25.0