Uusi vuosi ja loppiainen Kouvolan seurakunnissa

Vuosi vaihtuu ja loppiaista juhlitaan jumalanpalvelusten, hartauksien ja musiikin avulla seurakuntien verkkokanavilla.

Nuori nainen pitää käsissään hopeista tähteä.

Loppiaisen tähti johdatti tietäjät Jeesus-lapsen luo. Kuva: Markku Pihlaja, Kirkon kuvapankki.

Kouvolan seurakunnissa uuttavuotta ja loppiaista vietetään verkkolähetysten äärellä. Kaikki seurakuntien kokoava toiminta on tauolla 17. tammikuuta saakka.

Uusi vuosi otetaan vastaan 31. joulukuuta hartaushetkien myötä. Uudenvuoden aattohartautta voi seurata Anjalan kirkosta klo 18 suoratoistona Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Instagramissa. Uudenvuoden hartaus lähetetään klo 18 Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla.
Päivän ja vuoden raamatunkohta –julkaisu on nähtävissä Elimäen seurakunta -YouTube-kanavalla.
Uudenvuodenpäivänä 1. tammikuuta lähetetään jumalanpalvelukset klo 10 Sippolan, Valkealan ja Jaalan kirkoista sekä Kouvolan Keskuskirkosta, ja klo 15 Elimäen kirkosta. Uudenvuoden lauluseurat lähetetään klo 15 Ummeljoen kyläkirkosta.

Loppiaisena jumalanpalveluksia sekä tunnelmallisia lauluja

Loppiaisena 6. tammikuuta lähetetään klo 10 viisi jumalanpalvelusta eri kanavilla. Loppiainen on perinteinen kirkon lähetystyön päivä, ja Jaalan sanajumalanpalvelukseen saadaan nimikkolähetti Sanna Suutarin videotervehdys Kyprokselta.
Loppiaisena nautitaan myös musiikista. Perinteinen loppiaiskonsertti Kouvolan Keskuskirkossa julkaistaan tallenteena 6.1. klo 18 Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla. Konsertti on katsottavissa 17.1. saakka. Konsertissa laulajat Hanna Hasu, Teija Kapiainen, Anne Korpelainen ja Okko Lakka, huilisti Päivi Stenvall sekä kanttori Terhi Paukku (piano ja urut) esittävät kauniita ja tunnelmallisia lauluja, jotka viittaavat sekä joulun sanomaan että loppiaisen tähteen ja tietäjiin.

Loppiainen on joulua vanhempi juhla

Loppiainen, Jumalan ilmestymisen juhla, on joulua vanhempi juhla. Silloin juhlistetaan kolmen viisaan miehen saapumista tähden johdattamina Betlehemiin. Itämaan tietäjien lukumäärää ei mainita Raamatussa. Siellä mainitaan kuitenkin lahjat, joita tietäjät toivat Jeesus-lapselle: kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Tämän perusteella tietäjiä ajatellaan olleen kolme.

Uusi vuosi – uusi alku

Keskiajalta alkaen uudenvuoden kirkollinen juhlan aihe on ollut Jeesuksen ympärileikkaus ja nimenanto. Luukkaan evankeliumin mukaan kahdeksan päivän kuluttua syntymästään Jeesus vietiin ympärileikattavaksi ja saamaan nimi temppeliin. Israelin kansan tapojen mukaan ympärileikkaus tapahtui samaan aikaan kuin nimen antaminen. Jeesuksen nimi tarkoittaa heprean kielellä pelastusta.

Uudenvuoden ja loppiaisen tilaisuuksia Kouvolassa:

Uudenvuodenaatto to 31.12.

klo 18 Uudenvuoden aattohartaus Anjalan kirkosta. Suoratoistona Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Instagramissa.
klo 18 Uudenvuoden hartaus Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla.
Päivän ja vuoden raamatunkohta. Julkaisu Elimäen seurakunta -YouTube-kanavalla.

Uudenvuodenpäivä pe 1.1.

klo 10 Sanajumalanpalvelus Sippolan kirkosta. Suoratoisto Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Instagramissa.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Valkealan kirkosta. Suoratoisto Valkealan seurakunnan Facebook-sivulla.
klo 10 Kirkkohetki Jaalan kirkosta. Suoratoisto osoitteessa kuusankoskenseurakunta.fi.
klo 10 Jumalanpalvelus Keskuskirkosta. Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla.
klo 15 Sanajumalanpalvelus Elimäen kirkosta. Elimäen Seurakunta -YouTube kanavalla.

Loppiainen ke 6.1.

klo 10 Sanajumalanpalvelus Inkeroisten kirkosta. Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla ja Instagramissa.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Elimäen kirkosta. Lähetys Elimäen Seurakunta -YouTube kanavalla.
klo 10 Jumalanpalvelus Keskuskirkosta. Kouvolan seurakunnan YouTube-kanavalla.
klo 10 Jumalanpalvelus Valkealan kirkossa. Valkealan seurakunnan Facebook-sivulla.
klo 10 Sanajumalanpalvelus Jaalan kirkosta. Mukana nimikkolähetti Sanna Suutari Kyprokselta videon välityksellä. Suoratoisto osoitteessa kuusankoskenseurakunta.fi. Katsottavissa Jaalan kappeliseurakunnan YouTube-kanavalla; www.lyli.fi/jaalansrk. Kanavalle pääsee myös Jaalan kappeliseurakunnan kotisivun kautta.

Loppiaiskonsertti

Ke 6.1. klo 18 Loppiaiskonsertti Kouvolan seurakunnan YouTube-kanava. Hanna Hasu, Teija Kapiainen, Anne Korpelainen ja Okko Lakka, laulu, Päivi Stenvall, huilu, Terhi Paukku, urut ja piano.

Tapahtumia

1.1. klo 15 Uudenvuoden lauluseurat Ummeljoen kyläkirkosta. Suoratoistona Anjalankosken seurakunnan Facebook-sivulla.
Su 3.1. klo 15 Yläkerta-Online, Zoomissa uuden vuoden tunnelmissa. Tarkemmat liittymisohjeet löytyvät kotisivujen tapahtumakalenterista.

Kirkot avoinna yksityistä hiljentymistä varten

Kirkot ovat avoinna henkilökohtaista hiljentymistä ja keskusteluapua varten. Kirkoissa on tavattavissa seurakunnan työntekijä.
Ma 28.12. klo 13-15 Valkealan kirkko.
To 31.12. klo 12-14 Korian kirkko ja klo 17-19 Valkealan kirkko.
Ti 5.1. klo 12-14 Elimäen kirkko.

Pappi päivystää puhelimessa

Ke 30.12. ja to 31.12. klo 12-18. puhelimitse 040 3593 617, Mervi Rosnell.

Tue Dec 29 09:00:00 EET 2020