Kirkon keskusteluapu päivystää joulunakin

Henkistä taakkaa voi keventää ottamalla yhteyttä Kirkon keskusteluapuun.

Heidi Kääriäinen kädessään puhelin, jonka näytöllä näkyy Kirkon keskusteluavun sivu.

”Kouvolassakin päivystetään joulunpyhinä”, kertoo Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Heidi Kääriäinen Kouvolan seurakuntayhtymästä. Kuva: Johannes Wiehn

Tänä vuonna suomalaisten joulunviettoon liittyy myös henkistä painolastia. Monia painaa huoli tulevaisuudesta ja läheisten hyvinvoinnista. Yksinäisyyden tunne voi korostua juhlapyhien aikaan. Henkistä taakkaa voi keventää ottamalla yhteyttä Kirkon keskusteluapuun. Keskusteluavun tunnetuin kanava on Palveleva puhelin.
– Kouvolalla on merkittävä osuus valtakunnallisessa Kirkon keskusteluavun jouluna tehtävässä työssä. Meilläkin päivystetään joulunpyhinä, kertoo Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Heidi Kääriäinen Kouvolan seurakuntayhtymästä.

Kouvolassa Palvelevan puhelimen päivystäjiä on kaikkiaan 22 henkilöä.
– Päivystystyö myös kiinnostaa. Vapaaehtoisia on ilmoittautunut uusiksi päivystäjiksi ja koulutus on alkamassa. Korona on herättänyt halun auttaa ja olla tukena, Heidi Kääriäinen sanoo.
Kirkon Palveleva puhelin on valtakunnallinen palvelu, johon puhelut tulevat eri puolelta Suomea ja myös ulkomailta.

Matalan kynnyksen apua puhelimessa ja verkossa

Kirkon keskusteluavun keskustelut ovat luottamuksellisia. Koulutetut päivystäjät ovat sitoutuneet vaitioloon. Päivystäjä ei näe käyttäjän henkilöllisyyttä eikä soittajan puhelinnumeroa. Puheluja ei nauhoiteta eikä keskusteluja tallenneta. Mitään henkilökohtaisia tietoja ei jää muistiin.
Kirkon keskusteluavun palveleva puhelin on auki joka ilta, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Palvelevan puhelimen numeroon 0400 221 180 (pvm/mpm) voi soittaa kello 18–24 välisenä aikana. Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12–20. Chat-keskustelun voi aloittaa osoitteessa evl.fi/kirkonkeskusteluapu/chatLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
Verkossa on myös mahdollisuus jättää nimetön viesti ympäri vuorokauden. Päivystäjät vastaavat viesteihin muutaman päivän kuluessa. Keskusteluapuun saa yhteyden myös perinteisellä kirjeellä.
Palvelu on valtakunnallinen ja toimii suomeksi ja ruotsiksi.

Seurakunnan työntekijöihin saa ottaa yhteyttä

Anjalankosken seurakunnan kappalainen Johanna Pesonen on perehtynyt henkiseen kriisinhuoltoon. Johanna Pesosen vastuulla on Kirkon Henkisen huollon toiminta Kouvolan alueella.
– Tänä jouluna toivon esille nostaminen on erityisen tärkeää. Yksinäisyys sekä toisaalta ongelmat perheissä ja parisuhteissa korostuvat tänä vuonna. Apua on kuitenkin saatavilla vaikeisiinkin elämäntilanteisiin, myös jouluna, Johanna Pesonen sanoo.

Kouvolan seurakuntien työntekijät ovat paikkakuntalaisten käytettävissä poikkeusaikoina. Papin, diakonin tai muun työntekijän kanssa voi turvallisesti purkaa mieltään keskusteluissa ja sielunhoidon avulla. Johanna Pesonen kertoo, että yhteydenotot seurakuntaan lisääntyivät, kun kirkollisten ilmoitusten palstalla julkaistiin pappien yhteystiedot.
– Keskusteluille on selvästi tarvetta tässä ajassa, hän toteaa.

Kouvolan seurakuntien työntekijöiden yhteystiedot löydät tästä linkistä.

2020-12-21 15:42:13.0