Hautakynttiläpalvelua Valkealan hautausmailla

Valkealan seurakunnassa käynnistyy palvelu, jossa kolmelle eri hautausmaalle sytytetään hautakynttilöitä ja niistä lähetetään omaisille kuvia.

Lyhdyissä olevia hautakynttilöitä loistaa pimeällä hautausmaalla pyhäinpäivänä

Hautakynttilöitä Malmin hautausmaalla pyhäinpäivänä 2018.

Valkealan seurakunnassa käynnistyy palvelu, jossa Valkealan kirkkomaalle ja yhteismuistomerkille, Hukalan hautausmaalle sekä Tuohikotin hautausmaalle sytytetään hautakynttilöitä ja niistä lähetetään omaisille kuvia. Hautakynttiläpalveluun sisältyy vapaaehtoinen maksu lähetystyölle, ja hautalyhty ja kynttilä ovat 20€, kynttilä omassa lyhdyssä 10€, sekä hatullinen hautakynttilä 10€. Tuotto menee Valkealan seurakunnan nimikkolähetystyölle. Tilaukseen tulee laittaa tiedoksi päivä jolloin kynttilän toivotaan palavan, vainajan nimi ja hautausmaa, sekä mahdollisiksi lisätiedoiksi kuolinaika, syntymäaika tai samaan hautaan haudatun vainajan nimi. Näiden lisäksi tilaukseen tulee laittaa puhelinnumero, johon kuva lähetetään ja sähköposti.
-Kouvolan seurakuntayhtymän alueella tällaista palvelua ei ole ennen ollut, joten kyseessä on uusi toiminto. Vastaavanlaista hautakynttiläpalvelua on kuitenkin ollut esimerkiksi Lappeenrannan seurakunnissa, joista saimme idean, kertoo Minna Nikki Valkealan seurakunnasta.

Tilaukset tulee laittaa ennen haluttua sytytyspäivää. Mikäli kynttilä halutaan 31.10. pyhäinpäiväksi, tulee tilaus laittaa 19.10. mennessä, ja jos 6.12. itsenäisyyspäiväksi, tulee tilaus laittaa viimeistään 26.11. mennessä. Jos kynttilä halutaan 24.12. jouluksi tai 31.12. uudeksi vuodeksi, tulee tilaus laittaa 14.12. mennessä.

Palvelusta vastaa Valkealan seurakunnan Minna Nikki, ja tilauksista voi olla häneen yhteydessä sähköpostilla minna.nikki@evl.fi tai puhelimitse 0400-825445.

Kuvatiedot: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Lisätietoja: