Koronakevään jälkeen varataan kasteita ja vihkimisiä

Kaste- ja vihkivaraukset ovat kasvussa Kouvolan seurakunnissa koronakevään jälkeen. – Jos kastetoimitus jäi korona-ajan rajoitusten takia tekemättä, kannattaa rohkeasti varata aika lapsen kasteelle, rohkaisee kirkkoherra Eija Murto. Myös kirkollisen vihkimisen voi toteuttaa halutessaan vaivattomilla järjestelyillä. Kirkollisissa toimituksissa noudatetaan edelleen turvallisuusohjeita.

Neljän kuukauden ikäinen vauva on tarttunut kastepapin käteen.

Lapsen voi tuoda kasteelle, vaikka hän ei olisikaan enää pikkuvauva ja nimi on jo annettu. Kuva: Petri Laukkanen

Koronarajoitusten lieventyminen näkyi kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna 6.–7.6., kun kasteita toimitettiin Kouvolan seurakunnissa viikonvaihteessa yhteensä 9 kappaletta. Avioliittoon vihittiin kesäkuun ensimmäisellä viikolla Kouvolassa yksi hääpari.
Kouvolan aluekeskusrekisteriin on 1.–9.6. välisenä aikana tullut pyyntöjä avioliiton esteiden tutkinnasta 31 kappaletta. Kouvolan osuus näistä on seitsemän avioliiton esteiden tutkintaa eli kuulutusta. Kouvolan aluekeskusrekisteri palvelee, muun muassa avioliiton esteiden tutkinnassa, Kouvolan seurakuntayhtymän lisäksi yhteensä kahdeksaa muuta seurakuntataloutta.

Kasteita ja vihkitilaisuuksia siirrettiin keväällä eteenpäin

– On myönteistä, että kaste- ja vihkitoimituksia jälleen varataan seurakunnista, rekisteripäällikkö Sirpa Sirén Kouvolan aluekeskusrekisteristä sanoo.
Suunta on oikea, vaikka viime vuoden kaste- ja vihkitoimituksien lukumääriin on vielä matkaa.
Kastevarauksia Kouvolassa on tähän mennessä tehty ajalle 8.6.–30.9. yhteensä 44 kappaletta ja vihkivarauksia 64 kappaletta. Viime vuoden vastaaviin lukuihin verrattuna, 1.6.–30.9.2019 kasteita oli 144 ja vihkimisiä 88 kappaletta.
Koronatilanteen takia maalis-, huhti- ja toukokuussa Kouvolassa siirrettiin ja peruttiin muutamia kaste- ja vihkivarauksia. Kuudelle vihkiparille on varattu kaksi ajankohtaa vihkitoimitukselle, jos alkuperäinen hääpäivä joudutaan siirtämään.
– Muutama maistraatissa vihitty aviopari on varannut avioliiton kirkollisen siunaamisen. Suurin osa vihkipareista on kuitenkin jäänyt odottamaan kesän 2020 muuttuvia ohjeita tai siirtänyt häät suoraan syksylle tai ensi vuoteen, kertoo Kouvolan seurakuntayhtymän toimitusvarausten yksiköstä toimistosihteeri Tarja Reijo.

Kirkollinen vihkiminen ei vaadi suuria valmisteluja

– Vihkimisiä valmistellaan monesti pitkällä tähtäimellä, mutta naimisiin pääsee kirkollisesti myös nopealla aikataululla ja pienillä valmisteluilla, huomioi kirkkoherra Eija Murto Anjalankosken seurakunnasta.
– Jokaisen parin tilanne on ainutkertainen ja otamme sen seurakunnassa huomioon. Mahdollisen tulevan vihkipapin kanssa voi jo hyvissä ajoin keskustella toiveistaan vihkimisen suhteen. Avioliittoon vihkiminen on seurakunnalle merkityksellinen toimitus. Saamme olla rohkaisemassa ja tukemassa pareja heidän elämänsä tärkeässä askeleessa ja pyytämässä Jumalan siunausta yhteiselle matkalle, Eija Murto sanoo.
Vaivaton, mutta ainutlaatuinen mahdollisuus kirkolliseen vihkimiseen järjestyy myös ensi vuodenvaihteessa, kun Kuusankosken kirkossa järjestetään hääpäivä 2.1.2021.

Lapsen voi tuoda kasteelle myös nimenannon jälkeen

Jos kasteen ajankohta menee yli lapsen 3 kuukauden iän, lapsen nimi tulee ilmoittaa Digi- ja väestötietovirastoon ennen kastetta. Nimen saaneen lapsen voi myös kastaa. Myöskään lapsen ikä ei ole koskaan este kasteelle.
– Jos kastetoimitus jäi korona-ajan rajoitusten takia tekemättä, kannattaa rohkeasti varata aika lapsen kasteelle, vaikka suvun kastemekko ei enää mahtuisikaan lapsen päälle. Kasteen voi suorittaa kaikenikäisille ja sopiva asu varmasti järjestyy, rohkaisee kirkkoherra Eija Murto.
– Kastejuhla on ainutlaatuinen mahdollisuus juhlia yhdessä uutta suvun jäsentä. Kasteen kautta pääsee seurakunnan jäseneksi ja erityisellä tavalla osalliseksi Jumalan siunauksesta. Seurakunnassa otamme iloiten vastaan uudet jäsenet ja tahdomme yhteistyössä perheiden kanssa luoda ainutkertaisen, lämminhenkisen kastetilaisuuden, Eija Murto sanoo.

Kaste- ja vihkivaraukset hoidetaan toimitusvarausten yksikössä

Kouvolan seurakuntien kastevaraukset hoidetaan Kouvolan seurakuntayhtymän toimitusvarausten yksikön kautta, kuten myös vihkivaraukset. Kun kasteen ajankohta, paikka ja pappi on varattu, lapsen perhe sopii kaikki kastetilaisuuden yksityiskohdat kasteen toimittavan papin kanssa. Pappi on ennen kastetoimitusta yhteydessä lapsen vanhempiin.
– Jonkin verran keväällä kastettiin lapsia 10 henkilön osallistujamäärän rajoituksen ollessa voimassa. Näiden kasteiden kohdalla annoimme vinkiksi, että kastejuhlan suuremmalle joukolle voi järjestää myös myöhemmin, toimistosihteeri Tarja Reijo kertoo.

Turvallisuusohjeita noudatetaan kirkollisissa toimituksissa

Kirkollisissa toimituksissa noudatetaan edelleen rajoituksia osallistujamäärissä sekä muita turvallisuusohjeita. Kirkkotilassa ja muissa seurakunnan tiloissa toteutettaviin kirkollisiin toimituksiin voi osallistua yli 50 henkeä edellyttäen, että niissä noudatetaan viranomaisohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Henkilömäärä suhteutetaan aina 1–2 metrin turvavälein tilaan sopivaksi. Enimmäisosallistujamäärä on 500 henkeä.
Toimituksen jälkeen perheen järjestämä kaste- tai hääjuhla tai muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta on sen järjestäjällä. Valtioneuvoston linjauksen mukaan niitä koskee 50 hengen enimmäisosallistujamäärä, samoin kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavia kirkollisia toimituksia.

Lue lisää kirkollisista toimituksista.

Thu Jun 11 13:07:56 EEST 2020