Kaatuneitten muistopäivän jumalanpalvelus lähetetään 17.5. Kouvolan Keskuskirkosta

Kanttori Ritva-Liisa Marttila ja laulusolisti Helena Berg Kouvolan Keskuskirkon edustalla.

Kanttori Ritva-Liisa Marttila (vas.) ja laulusolisti Helena Berg kävivät Keskuskirkolla harjoittelemassa suoratoistona 17.5. välitettävän jumalanpalveluksen musiikkiosuuksia. Kuva: Helena Berg

Sunnuntaina 17.5. Kouvolan Keskuskirkosta lähetetään verkossa jumalanpalvelus, jonka musiikissa kuuluu Kaatuneitten muistopäivän teemat.
- Musiikissa kanssani on kouvolalaisille tuttu laulusolisti Helena Berg. Hänen ohjelmistoonsa jumalanpalveluksessa olemme kaavailleet muun muassa laulua Veteraanin iltahuuto, johon liitämme myös harvemmin kuullun, kirkkohetkiä varten kirjoitetun säkeistön, kertoo Kouvolan seurakunnan kanttori Ritva-Liisa Marttila.

Muistopäivä kuuluu myös jumalanpalveluksen virsissä, joista tunnetuin on virsi Siunaa ja varjele meitä, joka läheisimmin liittyy sotiemme vaiheisiin.
- Kaatuneitten muistopäivä otetaan huomioon myös esirukouksessa, jumalanpalveluksen liturgina toimiva kappalainen Lasse Karppela Kouvolan seurakunnasta kertoo. Jumalanpalveluksessa saarnaa kirkkoherra Keijo Gärdström.

Muistopäivän jumalanpalveluksen loppuliturgian aikana Lasse Karppela laulaa Herran siunauksen. – Se on matkamuisto Kouvolan seurakunnan vierailuilta Inkerinmaalle, jossa sama laulu soi Inkerin kirkon jumalanpalveluksissa, kanttori Marttila kertoo.

17.5. vietetään myös rukoussunnuntaita kaikissa kirkoissa

Tulevana sunnuntaina 17.5. vietetään myös rukoussunnuntaita kaikissa kirkoissa. ”Rukoilemme toivoa ja turvallista tulevaisuutta kaikille Suomessa asuville ja koko maailmalle. Yhdessä saamme aikaan enemmän. Liity kanssamme yhteiseen rukoukseen”, evankelis-luterilaisen kirkon piispat kehottavat yhteisessä rukouskutsussaan.

- Olemmeko unohtaneet, että maamme sotien raskaina vuosina rukoiltiin enemmän kuin koskaan, niin kotona kuin rintamalla? pohtii kirkkoherra Keijo Gärdström Kaatuneitten muistopäivän ja rukoussunnuntain yhdistäviä teemoja. Saarnassaan Keskuskirkossa Gärdström käsittelee ihmisen hätää, joka ajaa etsimään apua ja turvaa Jumalasta. - Hätä saa ihmisen huutamaan, joko hiljaa tai lujaa: ”Herra armahda minua!”

Jumalanpalvelusten verkkolähetykset kotikirkosta ovat tärkeitä

Kouvolan seurakunnan saamissa palautteissa jumalanpalvelusten suoratoistoja on pidetty tärkeinä. Kotoista jumalanpalvelusta on arvostettu myös verkon välityksellä.
- On hyvä, että jumalanpalvelus tulee kotikirkosta, vaikkei seurakuntaa ole paikalla. Tutulla paikalla ja paikallisuudella on merkitystä, kun seuraa jumalanpalvelusta etänä. Striimauksista on tiedotettu hyvin, kertoo eräs palautetta antanut seurakuntalainen.
- On hyvä, että jumalanpalveluksia striimataan, sillä löydän Ylen tarjonnan vaihtoehdoksi tarvittaessa perinteisemmän ja itselle kotoisan jumalanpalveluksen, sanoo puolestaan toinen palautteenantaja.
- Verkkojumalanpalveluksista kuulemani palaute on ollut myönteistä, vain kuuluvuutta on toivottu paremmaksi. Hyvänä näen sen, että henkilökohtaisuus, yhdelle ihmiselle puhuminen korostuu samoin kuin radiossa, Lasse Karppela pohtii.

Seuraa jumalanpalvelusta verkossa

su 17.5. klo 10 sanajumalanpalvelus Kouvolan Keskuskirkossa: katso verkossa pkank.fi tai kouvolanseurakunnat.fi/jumalanpalvelus

Lähetyksen yhteistyökumppanina toimii PK-lehti ja teknisestä toteutuksesta vastaa tuotantoyhtiö Same-eYes. Kouvolan seurakuntien verkkosivulta löydät linkit myös muihin Kouvolan seurakuntien jumalanpalvelusten suoratoistoihin.

2020-05-13 10:34:13.0