Kouvolan seurakunnan avustusyhteistyö eri toimijoiden kanssa laajenee

Kouvolan seurakunnan avustusyhteistyö urheiluseurojen ja yritysten kanssa heikoimmassa asemassa olevien avuksi laajenee.

Tummaa ja vaaleaa leipää.

Kouvolan seurakunnan diakonian avustusyhteistyön kautta jaetaan apua tarvitseville muun muassa leipää.

Mukaan yhteistyöhön Kouvolan seurakunnan kanssa ovat lähteneet jääkiekkojoukkue KooKoo, Risto Peltolan leipomo, Vaasan leipomo, Puurin kanala sekä Prisman ravintolamaailma ja Rosso.

KooKoo lahjoittaa diakoniatyölle 100 litraa maitoa, joka oli varattu jäähallin kahvioihin peruttuja PlayOff-pelejä varten. Risto Peltolan leipomo ja Vaasan leipomo lahjoittavat leipomon myymättä jääneitä leipomotuotteita, kuten leipää. Puurin kanala lahjoittaa kananmunia. Myös Prisman ravintolamaailma ja Kauppalankadun Rosso liittyivät ruoka-avun lahjoittajiin.
Kouvolan seurakunnan diakoniatyö jakaa lahjoituksena saadut tuotteet diakonian taloudellisen avun kautta niitä tarvitseville. Seurakunnan yhteistyökumppaniksi lähti jo aiemmin Kouvot, jotka toimittavat kauppaostoksia yli 70-vuotiaille kotiin.

”Nyt on oikea aika auttaa lähimmäistä”

Kouvolan seurakunta kiittää avustustyöhön mukaan lähteneitä tahoja ja kutsuu mukaan myös muita toimijoita.
- On hienoa, että urheiluseurat ja yritykset tuntevat yhteiskuntavastuuta tässä haastavassa poikkeustilanteessa ja haluavat auttaa vähävaraisia. Nyt on oikea aika auttaa lähimmäistä, sanoo Kouvolan seurakunnan kirkkoherra Keijo Gärdström.
- Yhdessä kaikkien toimijoiden kanssa haluamme viestiä, että jokainen ihminen on arvokas ja hänestä pidetään huolta näinä vaikeina aikoina, kirkkoherra Gärdström rohkaisee.

Yhteistyö Kouvolan kaupungin kanssa toimii

Uudet yhteistyökuviot vahvistavat seurakuntien diakonian mahdollisuuksia auttaa avuntarvitsijoita koronapandemian aikana Kouvolassa. Myös olemassa oleva yhteistyö Kouvolan kaupungin kanssa tiivistyy poikkeustilanteessa.
- Olemme vuosia tehneet hyvää yhteistyötä kaupungin eri toimijoiden kanssa. Pohja yhteistyölle on luotu jo ennen kriisiä, ja yhteydenpito on lähes päivittäistä, diakoniatyön johtaja Eija Grönvall Kouvolan seurakunnasta kertoo.

- Tällä hetkellä mietimme yhdessä, miten voisimme auttaa erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Monelle pienituloiselle on ollut suuri apu saada viikoittain koulujen ylijäämäruokaa. Lisäksi kun koululaiset ovat nyt kotona, ruokaa myös kuluu monessa kotitaloudessa huomattavasti enemmän, Eija Grönvall kertoo esimerkin.

Seurakunnan diakoniatyö jakaa pienimuotoisesti talousapua ruokaan sekä välittää elintarvikkeita ja ruokaa eteenpäin lahjoituksina niitä tarvitseville.
- Esimerkiksi tänään saamme lahjoituksia kahviloilta ja ravintoloilta, jotka ajavat nyt toimintansa alas. Pakkaamme kassit ja seurakunnan vapaaehtoiset sekä työntekijät toimittavat ne eteenpäin. Toiminta on nopeaa, Eija Grönvall sanoo ja muistuttaa:
- Diakoniatyön tehtävä on auttaa heitä, jotka tarvitsevat apua - tuoda toivoa ja iloa arjen keskelle.

2020-03-26 16:38:57.0