Kirkonkellot soivat talvisodan päättymisen muistopäivän kunniaksi

Perjantaina 13.3. kirkon kellot soivat talvisodan päättymisen muistopäivän kunniaksi klo 10.55-11.00 kaikissa Kouvolan seurakuntayhtymän kirkoissa, joissa se on mahdollista. Talvisodan päättymisestä tulee maaliskuun 13. päivänä kuluneeksi 80 vuotta.

Valkealan kirkon kellot kuvattuna läheltä.

Kuva: Ari Luomajoki

Keskuskirkossa vietetään Talvisodan päättymisen muistojuhlaa sotiemme veteraaneja kunnioittaen. Tilaisuus alkaa klo 17 seppeleenlaskulla Sankarivainajien muistomerkille, klo 17.15 kahvit Maria-salilla ja klo 18 muistojuhla Keskuskirkossa. Illan ohjelmassa on yhteislauluina isänmaallisia ja sota-ajan lauluja, yksinlaulua esittää Okko Lakka ja puhallinmusiikkia Noble Brass -yhtye. Säestyksistä ja illan juonnoista vastaa kanttori Terhi Paukku. Juhlassa saamme kuulla Kouvolan kaupungin ja Puolustusvoimien tervehdykset sekä yhtyä kirkkoherra Keijo Gärdströmin johdattamana iltarukoukseen. Runsaan musiikin lisäksi illan pääpaino on historioitsija Eeva Tammen esitelmässä, jonka aiheena on "Vaikka viimeiseen mieheen, jos Isänmaa vaatii - Nurmon eskadroonan vastaisku Äyräpäässä 5.3.1940".

Muistojuhlaa edeltävä Näkökulmia Kouvolan historiaan -luentosarja kuullaan Kouvolan seurakuntakeskuksen Maria-salissa. Keskiviikkona 11.3. klo 18 luennot Talvisodan aika Kouvolassa, Sakari Viinikainen ja Kaatuneiden huolto Talvisodassa, Kalevi Sirén. Torstaina 12.3. klo 18 luennot aiheista Kouvola Talvisodan jälkeen, Sakari Viinikainen ja Sankarivainajat, Keijo Gärdström. Luentosarjan sekä muistojuhlan järjestävät Kouvolan seurakunta, Kouvolan kaupunki, Karjalan prikaati, Kouvolan sotaveteraanit ja Kouvola seura. Tapahtumiin on vapaa pääsy.

Lisätietoja:

Keijo Gärdström