Koronaviruksen takia Kouvolan seurakunnissa vältetään kättelyä

Kirkkohallitus on ohjeistanut paikallisseurakuntia koronavirukseen varautumisessa.

Evankelis-luterilainen kirkko on julkaissut 2. maaliskuuta ohjeen seurakunnille koronaviruksen huomioimisesta seurakuntatyössä. Ohjeisiin sisältyy muun muassa kehotus pidättäytyä kaikesta kättelystä tartuntojen ehkäisemiseksi.

- Tällä hetkellä emme kättele, mutta tervehdimme kaikkia sydämellisesti, Elimäen kirkkoherra Kirsi Hämäläinen kertoo kirkkohallituksen ohjeistuksen toteuttamisesta Kouvolan seurakunnissa.

Yleiskirjeessä todetaan myös, että koronavirus aiheuttaa pandemiauhan, johon kirkon tulee varautua. "Koronavirustartuntoja on toistaiseksi todettu Suomessa vähän. Varautuminen tähtää siihen, että tilanne myös pysyy hyvänä. Mahdollisesti nopeastikin muuttuvaan tilanteeseen kyetään vastaamaan, jos tarpeellisiin toimiin on varauduttu ennalta. Suurin osa varautumistoimenpiteistä ehkäisee myös kausi-influenssan ja muiden tartuntatautien leviämistä", yleiskirjeessä huomioidaan.

Kirkkohallituksen yleiskirjeeseen koronavirukseen varautumisesta voi tutustua kokonaisuudessaan tästä linkistä.

2020-03-03 13:01:06.0