Paastonaika alkaa tuhkakeskiviikkona

Tuhkakeskiviikkona 26. helmikuuta alkaa paastonaika kirkossa.

Seurakuntalaisen otsaan on piirretty tuhkaristi.

Tuhkakeskiviikon jumalanpalveluksessa seurakuntalainen voi vastaanottaa otsaansa tuhkaristin katumuksen merkkinä. Kuva: Pixabay

Tuhkakeskiviikkoa vietetään laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona. Kouvolan seurakunnissa järjestetään tuhkakeskiviikkona messuja.

Tuhkakeskiviikko on ensimmäinen paastopäivä

Laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona vietetään tuhkakeskiviikkoa, josta alkava paastonaika kestää pääsiäissunnuntaihin. Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä siitä, että Raamatussa säkkiin pukeutuminen ja tuhkan ripotteleminen pään päälle ovat eräs vertauskuva katumukselle ja parannukselle.

Tuhkakeskiviikkona monissa evankelis-luterilaisissa seurakunnissa vietetään illalla messu tai sanajumalanpalvelus. Viime vuosina on yleistynyt tapa, jossa seurakuntalainen voi ottaa vastaan otsaansa tuhkamerkin katumuksen ilmauksena. Kouvolassa tuhkakeskiviikon messut vietetään Myllykosken kirkossa klo 12 ja Korian, Elimäen ja Käpylän kirkoissa klo 18.

Tuhkakeskiviikon 26.2. messut Kouvolassa

klo 12 Myllykosken kirkko
klo 18 Korian kirkko
klo 18 Elimäen kirkko
klo 18 Käpylän kirkko. Messun jälkeen sämpylä-ja kahvitarjoilu.

Tutustu kirkon Ekopaasto-kampanjaan.

Fri Feb 21 08:00:00 EET 2020