Aattohartaudet ja yömessut ovat joulun suosituimpia kirkkoja

Kouvolan evankelis-luterilaiset seurakunnat järjestävät yhteensä 27 jouluaaton tilaisuutta kirkoissa, kappeleissa ja hautausmailla.
Valkealan kirkko talvella

Valkealan kirkossa vietetään jouluyön messua 24.12. kello 22. (kuva: Kouvolan kameraseura)

Joulua juhlitaan kirkossa monta päivää. Juhla alkaa jouluaattona, joka on suosittu joulukirkkopäivä. Iltapäivän aattohartaudet kokoavat erityisesti lapsiperheitä. Jouluaaton päivähartauksien lisäksi aattoyön messut ja hartaudet ovat kasvattaneet suosiotaan.

Kouvolassa järjestetään jokaisessa paikallisseurakunnassa 24.12. jouluyön hartaus tai messu. Kuusankosken kirkossa on jouluyön hartaus kello 22. Jouluyön messua vietetään kello 22 Keskuskirkossa ja Valkealan kirkossa, ja kello 23 Myllykosken ja Elimäen kirkoissa.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia ja joululaulumessuja järjestetään Kouvolan seurakunnissa 29. joulukuuta saakka.

Jeesuksen syntymäjuhlaa vietetty 300-luvulta lähtien

Kristityt viettävät joulua Jeesus-lapsen syntymän muistoksi. Jeesus syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle. Jeesuksen syntymän tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä, mutta syntymäjuhlaa alettiin viettää 25. joulukuuta 300-luvun alkupuolella, kun kristinuskosta tuli Rooman valtakunnassa valtionuskonto. Kristillinen joulu alkaa jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä ja jatkuu loppiaiseen 6. tammikuuta asti.

Katso joulutapahtumat

2019-12-10 15:44:00.0