Kouvolassa aloittaa aluekeskusrekisteri tammikuussa

1.1.2020 aloittaa toimintansa Kouvolan aluekeskusrekisteri, jonka toimipaikka on Kouvolan seurakuntakeskus.
Arkistohyllyssä vanhoja kirkonkirjoja.

Aluekeskusrekisterissä hoidetaan kirkonkirjojenpidon tehtävät ja väestökirjanpitoon liittyvät toiminnot. Kuva: Riikka Markkula

Kouvolan aluekeskusrekisterissä hoidetaan ensi vuoden alusta alkaen Kouvolan seurakuntayhtymään kuuluvien seurakuntien lisäksi Juvan, Kangasniemen, Mikkelin, Parikkalan, Pyhtään ja Sulkavan seurakuntien sekä Lappeenrannan seurakuntayhtymän seurakuntien kirkonkirjojenpito. Aluekeskusrekisterin toiminnot jakautuvat virkatodistuspalveluihin ja rekisteröintipalveluihin. Virkatodistuspalvelusta voi tilata Elää-todistuksen, sukuselvityksen tai sukututkimuksen. Rekisteröintipalvelusta voi kysyä neuvoa kirkollisten toimitusten lomakkeista, kastettavien nimien lainmukaisuudesta sekä kummikelpoisuuden tarkistamiseen liittyen.

Väestökirjanpidon toiminnot keskitetään kirkossa

Kirkkohallitus on linjannut, että vuoden 2022 alusta lukien kirkonkirjojenpidon tehtävien ja väestökirjanpitoon liittyvien toimintojen tulee olla keskitettyinä aluekeskusrekistereiden tehtäviksi. Keskittäminen tarkoittaa, että yksittäisissä seurakunnissa ei vuoden 2021 jälkeen enää hoideta lakisääteisiin kirkollisiin toimituksiin ja väestökirjanpitoon liittyviä viranomaistehtäviä, vaan ne tehdään seurakuntien muodostamissa aluekeskusrekistereissä.

– Kouvolan aluekeskusrekisteri palvelee virkatodistus- ja sukuselvityspyynnöissä kaikkia sen jäsenseurakuntia. Teemme tiiviistä yhteistyötä jäsenseurakuntiemme kanssa, jotta uudet palvelut käynnistyisivät sujuvasti, sanoo aluekeskusrekisterin esimies, rekisteripäällikkö Sirpa Sirén.

Toimitusvaraukset-yksikkö palvelee kouvolalaisia

1.1.2020 aloittaa toimintansa myös uusi Toimitusvaraukset-yksikkö, joka hoitaa kirkollisten toimitusten varaukset Kouvolan seurakuntayhtymän seurakunnille sekä asiakaspalvelupisteen hallinnoinnin Kouvolan seurakuntakeskuksessa. Yksikkö hoitaa jatkossa myös toimitusvarauksiin, eli kasteeseen, vihkimiseen sekä hautaan siunaamiseen, liittyvät tilavaraukset. Asiakaspalvelupiste palvelee seurakuntalaisia niin sanotulla yhden luukun periaatteella. Toimitusvaraukset-yksikön esimiehenä toimii Kouvolan seurakuntayhtymän hallintojohtaja Matti Ilmivalta.

– Kouvolassa seurakuntalaisen näkökulmasta mikään ei käytännössä muutu. Aluekeskusrekisteristä ja Toimitusvaraukset-yksiköstä saa edelleen vastaavan palvelun kuin Kouvolan keskusrekisteristä. Asiakaspalvelupiste palvelee tutussa paikassa Kouvolan seurakuntakeskuksessa Savonkadulla, sanoo hallintojohtaja Matti Ilmivalta.

Uudet yhteystiedot tulevat voimaan 1.1.2020

Uudet yhteystiedot Kouvolan aluekeskusrekisteriin tulevat voimaan vuoden 2020 tammikuusta alkaen, ja ne löytyvät seurakuntien verkkosivustoilta. Samat palvelunumerot palvelevat kaikkia aluekeskusrekisterin jäsenseurakuntia. Toimitusvarausten palvelunumerot palvelevat kaikkia Kouvolan alueen asukkaita. Kouvolan aluekeskusrekisteri sekä Toimitusvaraukset-yksikkö ovat avoinna arkisin klo 9-15.

Yhteystiedot 1.1.2020 alkaen:

TOIMITUSVARAUKSET

Kaste- ja vihkivaraukset: 040 522 0672. Ma-pe klo 9-11.

Asiakaspalvelu ja hautaan siunaamisten ajanvaraus: 040 195 2633. Ma-pe klo 9-12, 13-15.

KOUVOLAN ALUEKESKUSREKISTERI

aluekeskusrekisteri.kouvola@evl.fi

Virkatodistuspalvelut: 040 195 2599. Ma-to klo 9-15.

virkatodistukset.kouvola@evl.fi

Verkkolomakkeet: kouvolanseurakunnat.fi/aluekeskusrekisteri