Kuusankosken Kirkkomusiikkiviikko tuo marraskuun tummiin iltoihin konserttiloistetta

Kuusankosken Kirkkomusiikkiviikko järjestetään 18.-24. marraskuuta Kuusankosken kirkossa. Jo 19. kertaa järjestettävän Kirkkomusiikkiviikon ohjelmisto sisältää seitsemän laadukasta konserttia.

Petri Laaksonen

Petri Laaksonen konsertoi Kuusankosken kirkossa 24. marraskuuta. Kuva: Jani Laukkanen

Viikon pääesiintyjä on Petri Laaksonen, joka juhlii 25-vuotista laulajanuraansa. Petri Laaksonen on pidetty laulaja niin konserttisaleissa kuin kirkoissakin. Välittömänä esiintyjänä ja sielukkaana tulkitsijana hänellä on poikkeuksellinen kyky koskettaa kuulijoita melodisilla ja elämänmakuisilla lauluillaan. Täällä Pohjantähden alla -juhlakonsertin ohjelmisto koostuu Laaksosen laajan tuotannon helmistä: Täällä Pohjantähden alla, Eläköön elämä, Tein lasinkuultavan laulun, Meren laulua kuuntelen, Hyvää matkaa, In Memoriam.

Musiikkia koko perheelle, yllätyksellistä improvisaatiota, oopperaa ja gospelia

Kirkkomusiikkiviikon avajaiskonsertissa juhlitaan 95-vuotiasta Kuusankosken Kirkkokuoroa ja jaetaan perinteisesti Tapani Rautasuon musiikkitilin stipendit nuorille muusikoille.

Viikon aikana tarjolla on musiikkia myös perheille. Pekka Laukkarinen trio ja Kouvolan seurakuntien lapsikuorot pitävät yhdessä vauhdikkaan koko perheen konsertin uusien Laulutuuli-laulujen seurassa. Pohjois-Kymen musiikkiopiston nuoret puhaltajat ja Kymi Wind Band esittävät musiikkia puhallinmusiikin ystäville.

Sakari & Pietilä -Duon konsertissa kaksi ammattilaismuusikkoa yhdistävät voimansa. Saksofonitaiteilija Esa Pietilä ja urkutaiteilija Pétur Sakari esittävät virtuoosisessa konsertissaan tunnettuja teoksia eri aikakausilta yllätyksellisesti versioiden ja improvisoiden. Heidän värikäs ilmaisunsa yhdistää monia musiikin aikakausia barokista renessanssin kautta nykymusiikkiin.

Kuusankosken oma tyttö, koloratuurisopraano Marika Hölttä konsertoi syntymäpäivänään kotikirkossaan pianisti Juho Lepistön kanssa ja kutsuu kaikkia mukaan juhlimaan hänen kanssaan konsertin merkeissä. Rakkaudesta-konsertissa kuullaan rakkaita suomalaisia lauluja, kauniita kirkkoteoksia sekä hieman oopperaakin.

Gospellaulaja-lauluntekijä Kristiina Brask, multimuusikko ja laulaja Ossi Jauhiainen sekä useista bändeistä tunnettu kitaristi Mikko Tuomi tuovat Kuusankosken kirkkoon uutta gospelmusiikkia ja vanhoja virsiä raikkain sovituksin. Kristiina Brask on suomalainen gospellaulaja-lauluntekijä, joka tuli tunnetuksi vuoden 2007 Idols-kilpailusta. Kahden albumin julkaisun jälkeen Kristiina aloitti omien gospellaulujen säveltämisen ja kirjoittamisen. Brask on levyttänyt ja esiintynyt monien tunnettujen suomalaisartistien kanssa.

Kirkkomusiikkiviikon ohjelma 18.-24.11.

Ma 18.11. klo 18 Avajaiskonsertti Kuusankosken Kirkkokuoron 95 v. -juhlakonsertti ja T. Rautasuon musiikkitilin stipendien jako. Vapaa pääsy.

Ti 19.11. klo 18 Puhaltajien ilta
Pohjois-Kymen musiikkiopiston nuorten puhallinsoittajien konsertti, johtaa Ari Heinonen. Mukana Kymi Wind Band, vaskikvintetti ja puupuhaltajat. Liput 10 €.

Ke 20.11. klo 19 Sakari & Pietilä Duon konsertti
Saksofonitaiteilija Esa Pietilän ja urkutaiteilija Pétur Sakarin virtuoosinen konsertti. Tunnettuja teoksia eri aikakausilta yllätyksellisesti versioiden ja improvisoiden.  Liput 10 €.

To 21.11. klo 19 Rakkaudesta -konsertti
Koloratuurisopraano Marika Hölttä ja pianisti Juho Lepistö. Rakkaita suomalaisia lauluja, kauniita kirkkoteoksia sekä hieman oopperaakin. Liput 10 €.

Pe 22.11. klo 19 Maan korvessa kulkevi -konsertti
Kristiina Brask, laulu, Mikko Tuomi, kitara ja Ossi Jauhiainen, piano & laulu. Vanhoja virsiä ja uusia hengellisiä lauluja raikkain sovituksin. Liput 10 €.

La 23.11. klo 17 Laulutuuli-konsertti
Pekka Laukkarinen trio laulaa lapsikuorolaisten kanssa. Vauhdikas konsertti uusien Laulutuuli-laulujen seurassa. Liput 10 €.

Su 24.11. klo 10 jumalanpalvelus

Canzonetta-kuoro Joensuusta, kamarikuoro Credo ja Kuusankosken seurakunnan kamariorkesteri. Pauli Heinola, David Paski ja Timo Vikman.

Su 24.11. klo 18 Täällä Pohjantähden alla - Petri Laaksosen 25-vuotisjuhlakonsertti.
Kauneimpia lauluja Laaksosen tuotannosta 25 vuoden varrelta. Liput ovelta 20 €/ ennakkoon lippu.fi 22,50 €.

Vapaalippuja konsertteihin on saatavilla Kuusankosken diakoniatyön kautta.

www.kouvolanseurakunnat.fi/kirkkomusiikkiviikko

2019-11-01 12:45:00.0