Kynttilätapahtuma tarjoaa lohtua ja apua itsemurhan tehneiden läheisille

Itsemurhan tehneitä muistetaan Kouvolan Käpylän kirkossa sunnuntaina 17. marraskuuta kynttilätapahtumalla. Tapahtumassa sytytetään kynttilät itsemurhaan kuolleiden muistolle ja hiljennytään yhteisen surun ääreen.
Yksi kynttilän liekki palaa

Lupa surra

Kynttilätapahtuman ajatuksena on lohduttaa, auttaa ja rohkaista itsemurhan tehneiden omaisia. Menetystä on lupa surra ja tarjolla on myös vertaistukea. Mukana tapahtumassa ovat sairaalapappi Mia Räty, kanttori Mari Lehtinen, diakoni Leea Piirainen ja diakonissa Ann Minkkinen. Tapahtuman järjestää Kouvolan seurakunta.

Kynttilätapahtumia on järjestetty jo vuodesta 1992 alkaen, tapahtuman aloitti Mielenterveyden keskusliitto. Kynttilätapahtumat aloittavat Mielenterveysviikon. Kynttilätapahtuma järjestetään kymmenissä Mielenterveyden keskusliiton jäsenyhdistyksissä sekä seurakunnissa eri puolella Suomea.

Diagnoosina ihminen

Mielenterveysviikon teemana on tänä vuonna Diagnoosina ihminen. Teemalla pureudutaan negatiiviseen leimaan ja luuloihin, joita yhä vielä liittyy mielenterveysongelmiin. Mielenterveyden häiriöt ovat sairauksia samoin kuin fyysiset sairaudet. On tärkeää muistaa, että ihminen ei ole diagnoosi, eikä sairaus, vaan hänellä on sairaus.

Mielenterveysviikko on maamme laajin valtakunnallinen mielenterveysaiheinen teemaviikko. Mielenterveysviikkoa on vietetty jo vuodesta 1974 viikolla 47, ja sitä koordinoi Mielenterveyden keskusliitto.

Su 17.11. klo 15.30 Kynttilätapahtuma itsemurhan tehneiden omaisille Käpylän kirkossa. Ohjelmassa musiikkipitoinen hartaus ja kahvitarjoilu. Mukana sairaalapappi Mia Räty, kanttori Mari Lehtinen, diakoni Leea Piirainen ja diakonissa Ann Minkkinen. Järj. Kouvolan seurakunta.

Lisätietoja:

Mielenterveysviikko