Pappina viidellä vuosikymmenellä

Kun rovasti Juhani Huovilan kirja Pappina tehtaan juurella 20. lokakuuta julkistettiin kulttuuritalo Wanhassa rautakaupassa Myllykoskella, tungos oli käsin kosketeltava.
Juhani Huovila signeeraa kirjaansa pöydän ääressä. Signeerausta odottavia henkilöitä seisoo jonossa odottam...

Illan kuluessa Juhani Huovila sai signeerata satakunta kotiin lähtevää kirjaa. Kuva: Martti Kivistö

Vastaus suureen kiinnostukseen löytyy 208-sivuisen kirjan viimeisiltä lehdiltä. Henkilöhakemisto käsittää kaikkiaan 680 nimeä tai perhettä. Se kertoo, että kosketuspintaa pappina ehti 1949 Luumäellä syntyneelle kirkon miehelle kertyä viiden vuosikymmenen ajalta 1974-2013.

Huovila asui Myllykoskella kaikkiaan 37 vuotta, minä aikana Myllykoski kuului kolmeen eri kuntaan: ensin Sippolaan, sitten Anjalankoskeen ja vielä Kouvolaan. Kun vielä tiedetään, miten rajusti prosessi on paikkakuntaa ryöpyttänyt ja että muutos yhä jatkuu, moni ruohonjuurella on kiinnostunut avartamaan omaa horisonttiaan. Kirja antaakin siihen oivia rakennuspuita.

Julkistustilaisuudessa Juhani myöntää käyneensä pitkään pohdintaa tekemisen motiiveista. Toki pontta asioille antoi ympäristöstä tullut paine. Kolme eläkevuotta 2014-2017 Espanjan turistipappina kypsyttivät lopulta aineiston keräämiseen. Lähteitä oli tarjolla rajattomasti. Myös omat työvuosien kalenterit, päiväkirja ja paljon lehtileikkeitä oli tallella. Valokuvien määrä kipusi lopputuotteessa yli sadan.

– Ymmärsin kirkon juhlissa, luokkakokouksissa ja eri kohtaamisissa, että nyt on aika kirjoittaa kirja itselle ja läheisille. Näkökulma on paikkakunnan ja seurakunnan historiassa, jota peilaan oman elämän tapahtumien kautta. Valinta osoittautui jälkikäteen hyvin tervehdyttäväksi, sillä käsittelen sivuilla myös eteen tulleita –  menetystä ja surua – tuottaneita asioita.

Kronologisesti etenevän paikallishistorian esiin nostamiselle oli myös suoranaista tarvetta, sillä 1970-luvulta eteenpäin tapahtumia ei ollut laajemmin kansiin kirjattu.  Teoksen faktat on pyritty tarkistamaan seurakuntien pöytäkirjoista. Sivuilta on Juhanin mukaan turha etsiä arvioita, kuka on vuosien aikana toiminut oikein tai väärin. Vuoden kestäneessä kirjan työstämisessä ja tekstin muokkaamisessa suurta apua on saatu Reuna-kustantamon Tarja Tornaeukselta. Vinkkejä on tullut myös toisilta kirjan tekijöiltä ja omalta perheeltä, ennen muuta Riitta-puolisolta.

Huikeina yksityiskohtina maailman muuttumisesta Juhani mainitsee 1980-luvun, jolloin ensimmäisessä seurakunnassa Myllykoskella elettiin taloudellisia kulutusjuhlia. Kauniaisten jälkeen paikkakunnalla oli Suomen toiseksi korkein kulutustaso. Taustaa vasten ymmärtää, millainen kriisi oli tehtaan sulkeminen 2011. ”Oma ja paikkakunnan identiteetti meni”. Toisaalta juuri 80-luku oli seurakunnassa vireän toiminnan aikaa. Tässä elämä -kampanjan ohella monet tavoittavat missiot olivat osa pohjoisen laaksokunnan elämää.

Muistutuksena Myllykosken vilkkaasta musiikkielämästä julkistustilaisuuteen oli saapunut esiintymään joukko entisiä nuortenkuorolaisia. Laulua johti tälläkin kertaa kanttori Eliisa Pokki.

Opuksen sivuilta voi lukijan kiinnostuksesta riippuen seurata Juhanin kehitystä nuoresta papista kirkkoherraksi ja lääninrovastina laajemman yhteisön vastuunkantajaksi. Pienet tarinat työn arjesta hahmottavat papin toimenkuvan kehittymistä. Hengellinen kasvu on kuvattu matkaksi ”lain alta armon kantamaksi”.

Muutoksessa eläminen tuottaa myös kipua. Rakenteet muuttuvat ja joskus niiden täytyy muuttua. Siihen Juhani viittaa todetessaan, kun nyt keskustelua käydään, pitäisikö Kouvolassa jatkossa olla yksi yhteinen seurakunta. ”Jos kokemuksia näistä siirtymistä joku kaipaa, niitä ainakin löytyy,” hän lupaa ja painottaa jatkossakin paikallisten arvojen merkitystä.

Teksti: Martti Kivistö

2019-10-21 13:22:00.0