D-day tuo diakonit Allun torikahvilaan 2.9.2019

Diakonian viran päivä D-day nostaa esiin kirkon diakonian virkaa. Päivän nimi D-day tarkoittaa tiettyä merkittävää päivää tai tärkeän tapahtuman aloituspäivää.
_DSC0279.jpg

D-dayn kunniaksi Kouvolan seurakunnan diakoniatyöntekijät jalkautuvat maanantaina 2. syyskuuta Allun torikahvilaan klo 10-11.30 Kouvolan torilla.
– Tarjoamme kahvilan kävijöille kahvit sinä aikana, kun olemme paikalla, diakoni Leea Piirainen Kouvolan seurakunnasta kertoo, ja kutsuu mukaan keskustelemaan kahvikupin äärelle.

Tosielämän supersankareita – Kouvolassa työskentelee 18 diakoniatyöntekijää

Diakoniatyöntekijät ovat tosielämän supersankareita. He toimivat armon, oikeudenmukaisuuden ja hyvän tekemisen puolesta.
– Seurakuntien diakoniatyön tavoitteena on toimia ihmisten tukena niin, ettei kenenkään tarvitsisi kantaa taakkaansa yksin. Diakoniassa ei kysytä kirkon jäsenyyttä tai uskonnollista kantaa, vaan avun tarvetta, diakoni Leea Piirainen sanoo.

Kouvolassa viiden seurakunnan alueella toimii yhteensä 18 diakoniatyöntekijää, jotka kohtaavat vuoden aikana tuhansia kouvolalaisia monenlaisissa elämäntilanteissa. Koko Suomessa diakonityöntekijöitä on tällä hetkellä 1342. Heidät tunnistaa virkaan kuuluvasta vihreästä pantapaidasta tai diakonissan puvusta.

Diakoniatyöntekijät kohtaavat ihmisiä varsinaisen vastaanoton lisäksi kodeissa, laitoksissa, palvelutaloissa, tapahtumissa sekä ryhmätoiminnassa. Diakoniatyöntekijöiden lisäksi mukana on suuri joukko vapaaehtoisia monenlaisissa tehtävissä.

Monipuolista tukea tarjolla

Tärkeimmät syyt ottaa yhteyttä diakoniatyöntekijään ovat taloudelliset huolet, terveyden ja sairauden kysymykset sekä ihmissuhdeongelmat. Diakonia auttaa myös päihde- ja mielenterveysongelmissa sekä toimii vankien tukena. Myös hengellisiä kysymyksiä käsitellään. Vaikka suoralla taloudellisella tuella onkin ihmisen elämässä suuri merkitys, on taloudellinen avustaminen vain osa diakoniatyötä.

– Kuka tahansa ihminen voi joutua elämänsä varrella kohtaamaan vaikeuksia ja hankaluuksia. Vastoinkäymiset voivat olla suuria ja silloin tarvitaan toisen ihmisen tukea. Diakoniatyöntekijät ovat olemassa juuri sinua varten, Leea Piirainen muistuttaa.

Diakonian viran päivä D-day

Diakonian viran päiväksi on valittu Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti syyskuun 1. päivää lähinnä oleva arkipäivä. Vuonna 2019 päivä on maanantai 2.9.

Kouvolan seurakunnan diakoniatyöntekijät tavattavissa Allun torikahvilassa ma 2.9. klo 10-11.30.

Lisätietoja:

Diakoni Leea Piirainen