Kouvolan seurakuntayhtymän talous on tasapainossa

Kouvolan seurakuntayhtymän tilinpäätös vuodelta 2018 on 104.000 euroa ylijäämäinen.
Kouvolan seurakuntayhtymän tilinpäätös viime vuodelta kertoo, että talous on tasapainossa.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 28. maaliskuuta esittää Kouvolan seurakuntayhtymän tilinpäätöstä hyväksyttäväksi yhteisessä kirkkovaltuustossa kesäkuussa.

Kouvolan seurakuntayhtymän kirkollisverotulot ja valtionrahoitus toteutuivat viime vuonna odotetulla tavalla. Tuotot toteutuivat yli budjetin. Merkittävin budjettipoikkeama tuotoissa tuli Tolkkilan kartanon myynnistä. Muut tuotot koostuivat pääasiassa seurakuntayhtymän isännöimän Kouvolan IT-aluekeskuksen ja seurakuntayhtymän hautaustoimen tuotoista.

Seurakuntayhtymän toimintakate viime vuonna oli 12,96 miljoonaa euroa. Vuoden 2018 toimintatuotot olivat 3 640 000 euroa ja toimintakulut 16 598 000 euroa. Toimintakuluista 21,9 % katettiin toimintatuotoilla. Henkilöstökulujen osuus toimintakuluista oli 65 %. Toimintakate, eli se osa joka jää käyttötalouden nettokuluista katettavaksi vero- ja rahoitustuotoilla, oli 12 958 000 euroa. Kirkon keskusrahastomaksua suoritettiin 660.000 euroa ja eläkerahastomaksuja 817.000 euroa.

Seurakuntayhtymän kiinteistöomaisuutta tarkasteltava

Kouvolan seurakuntayhtymä on edelleen velaton, ja talous tasapainossa. Kulut alittivat toimintavuonna 2018 seurakuntayhtymän budjetin. Laskua edellisvuodesta oli 330.000 euroa.
- Seurakuntayhtymän kulukehitys on hyvässä seurannassa. Kaikki työalat yhtymässä ja seurakunnissa pysyivät kirkkovaltuuston asettamissa sitovuustasoissa, talouspäällikkö Tuomas Rimpiläinen kertoo.
Kouvolan seurakuntayhtymän kiinteistöomaisuus vaatii jatkossa toimenpiteitä.
- Kiinteistöjen tulevaisuus on valintoja. Verotulojen kehitys sisältää epävarmuuksia tulevina vuosina, mihin täytyy varautua. Tarvitsemme talouteemme lisää joustoja, talouspäällikkö Tuomas Rimpiläinen kuvaa tulevaisuuden haasteita.

Henkilöstökertomus 2018

Yhteinen kirkkoneuvosto kävi läpi viime vuoden henkilöstökertomuksen. Kouvolan seurakuntayhtymän henkilöstöön kuului viime vuonna 231 työntekijää. Heistä naisia oli 171 ja miehiä 60. Lisäksi viime vuonna oli kausityöntekijöitä yhteensä 123 henkilöä eri mittaisissa työsuhteissa. Kausityöntekijöistä valtaosa työskenteli seurakuntayhtymän hautausmailla.

Yhteinen kirkkoneuvosto kokoontuu seuraavan kerran 25. huhtikuuta. Tutustu yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirjoihin verkossa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2019-03-29 14:10:00.0