Yhteisvastuukeräys 2019 tukee lasten ja nuorten koulutusta

Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 3. helmikuuta.
Kenialainen Rebecca Atubo

12-vuotias Rebecca Atubo on toista vuotta koulussa. Hän haluaisi isona lääkäriksi tai opettajaksi, ja kertoo vanhempien kannustavan häntä koulunkäynnissä. Koulussa käyminen on hänen mielestään hauskempaa kuin eläinten paimentaminen. (kuva: Tatu Blomqvist)

Keräyksen tuotolla tuetaan lasten ja nuorten koulutusta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Kouvolan seurakunnissa avajaispäivän jumalanpalveluksissa kerätään kolehdit Yhteisvastuulle.

Koulutus vähentää eriarvoisuutta

Koulutus on tärkeää yhteiskunnalliselle kehitykselle ja eriarvoisuuden vähentämiselle. Etenkin hauraissa maissa ja katastrofitilanteissa koulutus luo uskoa tulevaisuuteen ja tuo vakautta arkeen.

Suomessa vuoden 2019 yhteisvastuuvaroin tuetaan vähävaraisten lasten ja nuorten opiskelua esimerkiksi avustamalla maksullisten opiskeluvälineiden hankinnassa.

Maailman katastrofialueilla keräyksen tuotolla tuetaan laadukasta koulutusta lapsille ja nuorille. Turvalliset koulurakennukset ja koulutetut opettajat auttavat lapsia toipumaan traumaattisista kokemuksista, sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja oppimaan tulevaisuuden kannalta elintärkeitä taitoja.

Monia tapoja lahjoittaa

Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua esimerkiksi lahjoittamalla lipaskeräykseen tai verkossa sekä osallistumalla Yhteisvastuu-tapahtumiin. Kouvolassa oman seurakunnan keräykseen voi lahjoittaa myös lahjoituslinkin kautta sivulla kouvolanseurakunnat.fi/yhteisvastuu.

Keräykseen voi lisäksi lahjoittaa mobiilisti: käytössä on Mobilepay numerossa 85050 sekä Siirto numerossa 040 700 9902.

Avun vievät perille Kirkon Ulkomaanapu (60 % keräystuotosta), Kirkon diakoniarahasto ja paikallisseurakuntien diakoniatyö (molemmat 20 % keräystuotosta).

Tule Yhteisvastuukerääjäksi ja osallistu tapahtumiin

Oman kortensa kekoon Yhteisvastuun hyväksi voi kantaa ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi kerääjäksi oman seurakunnan diakoniatyöntekijöille.

Perinteisten lipas- ja listakeräysten lisäksi Yhteisvastuu näkyy Kouvolan seurakunnissa monissa eri tapahtumissa koko kevään ajan.

Keräyspäälliköiden yhteystiedot ja Yhteisvastuutapahtumat löydät sivulta kouvolanseurakunnat.fi/yhteisvastuu

Yhteisvastuutehtäviä löytyy myös sivulta vapaaehtoistyö.fi/kouvola,Linkki avautuu uudessa välilehdessä missä haluamaansa tehtävään voi ilmoittautua suoraan verkkosivun kautta.

Lue lisää Yhteisvastuukeräyksestä:
yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä